امکانات و ویژگی های آسانسور هوشمند

برای ساخت یک خانه‌هوشمند باید سیستمی تشکیل‌شود که همه اجزای خانه را به‌هم متصل کند. بعد از متصل‌کردن اجزای خانه به‌ سیستم هوشمند، به‌راحتی لوازم و اجزای خانه می‌توانند باهم در ارتباط باشند. آسانسور هوشمند نیز به‌عنوان لوازم و تجهیزات خانه، می‌تواند به‌سایر اجزای خانه‌هوشمند نظیر آیفون‌تصویری، پارکینگ، قفل‌هوشمندو… متصل‌شود.

آسانسورهای هوشمند با امکانات جدید خود می‌توانند باعث صرفه‌جویی در زمان شوند. همچنین تامین آسایش، راحتی، زیبایی و تامین بهداشت نیز از قابلیت‌های این آسانسورهااست. در ادامه این مقاله ویژگی‌ها و امکانات جالب آسانسورهای هوشمند معرفی‌خواهندشد. پس در ادامه مقاله نیز همراه ما باشید.

امکانات آسانسورهای هوشمند

امکانات آسانسور های هوشمند

کاربرداصلی هوشمندسازی ایجاد آسایش و راحتی است. آسانسورهای هوشمند نیز با امکانات و قابلیت‌های خود موجب آسایش و راحتی می‌شوند. در ادامه به معرفی امکانات و ویژگی‌های آسانسورهای هوشمند می‌پردازیم.

کمک آسانسورهای هوشمند به بهبود بهداشت

کمک آسانسور های هوشمند به بهبود بهداشت

بسیاری از بیماری‌های واگیردار از طریق تماس دست به‌راحتی منتقل می‌شوند. تکنولوژی‌های به‌کاررفته در آسانسورهای هوشمند این امکان را به ساکنین‌ خانه هوشمند می‌دهند تا بدون نیاز به لمس دکمه‌های آسانسور به طبقه مدنظر خود بروند.

سنسور حضور می‌تواند ایستادن فرد جلوی در آسانسور را تشخیص دهد. بدون نیاز به فشردن کلید، آسانسور به طبقه‌ای که در‌آن حضوردارید می‌آید. بعد از سوارشدن نیز نیازی به فشاردادن کلید طبقه مورد نظر ندارید.

 دستیار صوتی در آسانسورهای هوشمند

آسانسورهای هوشمند از دستیارهای صوتی نظیر الکسا و سیری پشتیبانی می‌کنند. با استفاده از دستیارهای صوتی هوشمند می‌توانید بعداز سوارشدن به آسانسور طبقه‌ای که می‌خواهید در آن پیاده‌شوید را به آسانسور اعلام کنید. هوش‌مصنوعی بکار رفته در دستیارهای صوتی آسانسورها قدرت تشخیص بالایی دارند و امکان اشتباه در تشخیص صدا بسیار پایین است.

هماهنگی کامل با سایر اجزای خانه هوشمند

هماهنگی بین اعضای خانه هوشمند از مهم‌ترین مزیت‌های هوشمندسازی است. اجزای خانه هوشمند نظیر آیفون تصویری، پارکینگ، قفل و … می‌توانند با آسانسورهای هوشمند در ارتباط باشند و بین آن‌ها تبادل اطلاعات رخ‌دهد.

هنگامی‌که شما آیفون خانه را می‌زنید با بازکردن در توسط ساکنین خانه، آسانسور به‌طور خودکار به طبقه همکف می‌آید و آماده سوار کردن است. بعد از سوارشدن نیازی به فشاردادن طبقه موردنظر نیست و آسانسور به‌طور خودکار شما را به طبقه‌ای خواهدبرد که آیفون آن را زده‌اید.

هماهنگی کامل با پارکینگ هوشمند نیز از مزایای مهم آسانسورهای هوشمند است. هنگامی که با استفاده از ریموت پارکینگ خانه را باز می‌کنید، سیستم‌های هوشمند یک زمان تقریبی را برای آسانسور ارسال می‌کنند. این زمان با استفاده از میزان دوری محل پارک فرد از آسانسور سنجیده می‌شود. به‌طور مثال اگر محل پارک شما در پارکینگ نزدیک به آسانسور باشد بعد از حدود 1 دقیقه آسانسور در پارکینگ حضور خواهد یافت. اما اگر فاصله زیادتر باشد این زمان بیشتر خواهدبود. آسانسور هوشمند با استفاده از کدهای ریموت پارکینگ متوجه می‌شود که خانه شما در کدام طبقه است. بنابراین نیازی به فشردن هیچ کلیدی بعد از سوارشدن به آسانسور نیست.

کنترل به وسیله اپلیکیشن

کنترل اجزای خانه هوشمند به وسیله اپلیکیشن

از ویژگی‌های جالب و کاربردی آسانسور‌های هوشمند می‌توان به کنترل آن توسط اپلیکیشن اشاره‌کرد. هنگامی‌که قصد ترک خانه را دارید یا قرار است مهمان داشته باشید، می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن، آسانسور را به طبقه موردنظر احضار کنید. با این کار دیگر نیازی نیست زمان شما صرف انتظار برای آمدن آسانسور شود.

مهمانان و اشخاصی که برای اولین‌بار به خانه شما می‌آیند احتمالا طبقه خانه شما را نمی‌دانند. با احضار آسانسور توسط شما به طبقه همکف مهمانان سوار آسانسور می‌شوند. سپس بدون نیاز به فشردن هیچ دکمه‌ای آسانسور مهمانان را به طبقه‌ای که در آن حضور دارید، انتقال ‌می‌دهد.

خرابی آسانسور یکی از مشکلات رایج ساختمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی و تجاری است. هنگام خرابی اگر شخصی سوار آسانسور شود احتمال این‌که دچار آسیب‌های جدی شود، وجود دارد. کاری که معمولا بعد از خرابی آسانسور انجام می‌دهند، قطع جریان برق است. با این کار از به خطرافتادن جان ساکنین، جلوگیری می‌شود. در آسانسورهای هوشمند دیگر نیازی به قطع دستی جریان برق و … نیست. تنها با استفاده از اپلیکیشن خانه هوشمند می‌توانید آسانسور را به‌طور کامل غیرفعال کنید.

کمک آسانسور های هوشمند به بهبود امنیت

دستیار صوتی هوشمند در آسانسور

در ساختمان‌هایی که معمولا خلوت هستند و ساکنین آن بیشتر مواقع در مسافرت به سر می‌برند، معمولا میزان سرقت بالاتر است. آسانسورهای هوشمند هنگام فعال بودن سناریو خروج و مسافرت، دیگر به آن طبقه مراجعه نمی‌کنند. چون کسی‌که قصد دارد به طبقه‌ای مراجعه کند که ساکنین آن در خانه نیستند، معمولا نیتی جز خرابکاری و سرقت ندارد.

استفاده از کارت برای بازشدن درب آسانسور نیز یکی از راه‌های پیشگیری از سرقت است. با این کار صرفا کسانی می‌توانند سوار آسانسور شوند که مجوز ورود را داشته‌باشند. بعد از باز شدن در نیز نیازی به وارد کردن طبقه‌ای که می‌خواهید در آن حضور یابید نیست.

 آسانسور هوشمند از روی اطلاعات کارت می‌تواند تشخیص دهد که شما ساکن کدام طبقه هستید. این ویژگی البته بیشتر برای مکان‌های امنیتی مناسب‌تر است و برای استفاده در خانه‌های آپارتمانی معمولی توصیه نمی‌شود.

مجموع این عوامل باعث می‌شود تا سارقین نتوانند سوار آسانسور شوند. اگر سارقین به‌هر نحوی سوار آسانسور شوند، در صورت فعال‌شدن هشدارهای امنیتی در ها قفل می‌شوند تا پلیس خود را به محل سرقت برساند.

پنل مدیریت آسانسور های هوشمند

 کلید های لمسی آسانسور هوشمند

در ساخت آسانسورهای جدید هوشمند کلیدهای فیزیکی به‌طورکامل حذف‌شده‌اند. جایگزینی صفحه‌های لمسی برای کنترل آسانسور باعث‌شده تا علاوه بر زیبایی هرچه بیشتر آسانسورها، مشکل بیماری‌های واگیردار که از طریق کلیدهای فیزیکی به‌راحتی انتقال می‌یافتند نیز تا حدودی برطرف شود.

همچنین با استفاده از صفحه لمسی آسانسور، آهنگ را پخش یا قطع کنید و آهنگ‌ها را تغییردهید.

همان‌طورکه در مقاله اشاره‌شد هوشمندسازی آسانسورها امکانات متنوعی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و باعث زیبایی بیشتر ساختمان نیز می‌شود. برای هوشمندسازی آسانسور نیازی به تعویض کابین نیست و هر کابینی امکان هوشمندسازی را دارد. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده‌باشد. لطفا سوالات و نظرات خود را درباره آسانسورهای هوشمند برای ما کامنت کنید. همچنین برای مشاوره رایگان در حوزه هوشمندسازی خانه و آسانسور با ما در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *