کلید‌های هوشمند

همه ما به‌صورت روزانه با کلیدهای برق در منازل، دفاتر و … سروکار داریم. از انواع آن‌ها به جهت روشن و خاموش کردن لامپ‌ها و برخی وسایل برقی استفاده می‌کنیم. اما گاهی اتفاق می‌افتد که روشن و یا خاموش کردن کلیدی را فراموش می‌کنیم و این مشکلاتی را برای ما به وجود می‌آورد. ازجمله این مشکلات می‌توان به روشن ماندن بیهوده یک لامپ در اتاق، مصرف بی‌رویه برق و…  اشاره کرد. کلیدهای هوشمند برای برطرف کردن این نوع مشکلات به وجود آمدند. در این نوع کلیدها می‌توان به‌صورت دستی بجای فشردن تنها با لمس صفحه تغییر وضعیتی را ایجاد کرد. در ادامه این مقاله به بررسی جامع امکانات کلید هوشمند خواهیم‌پرداخت.

وظایف کلیدهای هوشمند

وظایف کلیدهای هوشمند

کلیدهای هوشمند می‌توانند چراغ‌ها، وسایل سفت‌وسخت مانند واحدهای دفع زباله و شومینه، حتی دستگاه‌های تهویه سقفی و حمام را در سرتاسر خانه شما کنترل کنند.

متداول‌ترین کاربردهای کلید هوشمند عبارت‌اند از:

· کنترل از طریق صدا با استفاده از بلندگوهای هوشمند

· کنترل از راه دور با استفاده از تلفن هوشمند

· ایجاد برنامه‌هایی مبتنی بر زمان برای روشن یا خاموش کردن چراغ‌ها در ساعات خاصی از روز

· تنظیم صحنه‌ها و حالت‌های مختلف برای فعالیت‌های خاصی مانند تماشای فیلم، خواندن کتاب یا میزبانی از یک مهمانی شام

مهم‌ترین مزایا و امکانات کلید هوشمند

امکانات کلید هوشمند بسیار متنوع‌بوده و مطمئنا اگر با این امکانات و مزایا آشناشوید، به این کلیدها علاقه‌مند خواهیدشد.

راحتی کلیدهای هوشمند

خیلی از افراد در مورد کلید هوشمند اولین فکری که به ذهنشان می‌رسد راحتی است. زیرا این امکان را فراهم می‌کنند که به‌راحتی با تلفن هوشمند خود چراغ‌ها را کنترل کنید. همچنین در کنار ذکر عملکردهای خاموش و روشن‌کننده اصلی با استفاده از صدا یا برنامه می‌توان به برخی از موارد هوشمندانه دیگر مانند چراغ‌هایی که هنگام ورود به اتاق به‌طور خودکار روشن می‌شوند نیز اشاره کرد.

دیمرهای هوشمند هم می‌توانند به‌طور خودکار چراغ اتاق‌خواب شمارا تنظیم کنند تا هنگام بیدار شدن به‌آرامی درخشان تر شوند. حتی می‌توان یک قانون کلی برای خانه برنامه‌ریزی کرد. به‌نحوی‌که هنگام خروج از خانه، همه چراغ‌ها به‌طور خودکار خاموش شوند. همه این‌ها در حالی است که می‌توان به شکل سنتی کلید دیواری را برای قابلیت روشن و خاموش کردن ساده فشار داد. در این حالت راحتی واقعاً به خانه آمده است که دلیل اصلی آن ارتقاء تنظیمات روشنایی منزل شما است.

امکان کنترل بیشتر کلید هوشمند

وقتی‌که شروع به پیوند سیستم روشنایی هوشمند با سایر دستگاه‌های هوشمند می‌کنید، واقعاً اتفاقات جالبی رخ می‌دهند. این پیوند می‌تواند از حسگرها گرفته تا موقعیت جغرافیایی و خودکارسازی مبتنی بر رویداد باشد که یک تجربه واقعاً شخصی‌سازی‌شده با افزایش کارایی را به همراه دارد.

به‌عنوان‌مثال تصور کنید که HVAC [n1] منزل شما یک ساعت قبل از ورود به خانه، دما را مطابق تنظیمات داده‌شده به‌طور دقیق تنظیم کند؛ و زمانی که تا درب منزلتان چند بلوک فاصله‌دارید، چراغ‌های راهرو شما روشن شود، پرده اتاق [n2] نشیمن شما بسته و سیستم صوتی شروع به پخش لیست شما کند. همه این‌ها حاصل پیوند و تعامل فن‌آوری خانه متناسب با سبک زندگی شما است که می‌تواند به زندگی و روال روزمره شما آرامش بیشتری به همراه داشته باشد.

کلید‌های هوشمند

کمک کلیدهای هوشمند به بهبود امنیت خانه

برای بحث امنیت می‌توان از ابتدایی‌ترین برنامه‌های زمان‌بندی‌شده برای روشن یا خاموش کردن چراغ‌ها استفاده کرد که این عمل برای نشان دادن وجود افراد در خانه برای زمانی است که در مسافرت هستید. از روش دیگری که یک‌قدم عالی به سمت امن‌تر خانه است می‌توان به اتصال چراغ‌های بیرون خانه به حس‌گرهای حرکتی نام برد که در این شرایط چراغ‌ها با فعال شدن حس‌گر روشن خواهند شد. جای تعجب نیست که سیستم‌های امنیتی هوشمند یکی از سریع‌ترین فناوری‌های در حال رشد در فضای خانه هوشمند است. ازاین‌جهت کلیدهای روشنایی هوشمند یکی از مؤلفه‌های اصلی خانه ایمن برای خانواده شما به‌حساب می‌آیند.

باید به این نکته هم توجه کرد که کلیدهای هوشمند جایگزین ارزان‌قیمت‌تری نسبت به لامپ‌های هوشمند در یک مجموعه می‌باشند. چراکه با یک کلید هوشمند می‌توان چندین لامپ را کنترل کرد، درصورتی‌که قیمت برخی از لامپ‌های هوشمند قابل‌مقایسه با هزینه یک کلید هوشمند نمی‌باشند.

نحوه کار کلید هوشمند

نحوه کار کلیدهای هوشمند به این صورت است که آن‌ها به شبکه خانگی شما متصل می‌شوند و از طریق WIFI امکان کنترل از راه دور کلید با استفاده از یک برنامه در تلفن هوشمند را فراهم می‌کنند. در کنار آن همچنان می‌توان در مواردی که تلفن هوشمند کنارتان نیست یا اگر مهمان‌دارید از روی خود کلید نصب‌شده در دیوار اقدام به روشن یا خاموش کردن نمایید. بهترین بخش برای زمانی است که چندین کیلومتر از خانه فاصله‌دارید، در این شرایط می‌توانید با روشن کردن چراغ اتاق‌خوابتان از نگرانی‌های خود بکاهید. این اولین موردی است که در هنگام فکر در مورد کلیدهای هوشمند به ذهن می‌آید، اما کارایی آن‌ها بیش از این موارد است.

نقش کلیدهای هوشمند در کنترل روشنایی

همه کلیدهای هوشمند از یک فرستنده رادیویی برای برقراری ارتباط با یکدیگر و اتصال به شبکه خانگی استفاده می‌کنند. این کار امکان دسترسی به عملکرد هوشمند را از طریق برنامه‌ای در تلفن هوشمند فراهم می‌کند. شما از طریق WIFI به برنامه دسترسی پیداکرده و به مدیریت کلیدها می‌پردازید؛ اما این استاندارد، تنها راه ارتباطی نیست و در کنار آن استانداردهای دیگری نیز وجود دارد.

به‌طور گسترده می‌توانیم این استانداردهای مختلف ارتباطی را به سه بخش اصلی گروه‌بندی کنیم:

WIFI و بلوتوث

می‌توان این روش را ساده‌ترین روش ادغام در نظر گرفت. در این روش به یک هاب یا دستگاه دروازه‌ای برای اتصال کلیدهای هوشمند احتیاجی نیست. چراکه می‌توانید مستقیماً به کلیدهای خود متصل شده و نگران ناسازگاری بین دستگاه‌ها نباشید. به‌طورکلی از WIFI برای کلیدهای روشنایی هوشمند استفاده می‌شود و برخی از برندهای پریز هوشمند مانند GE دستگاه‌هایی دارند که با بلوتوث کار می‌کنند؛ اما باید به این نکته توجه داشته باشید که هرچه دستگاه‌های بیشتری به شبکه WIFI خود اضافه کنید، پهنای باند بیشتری اشغال می‌شود.

Zigbee & Z Wave

از طرف دیگر، برای خانه‌های بزرگ‌تر که دارای چندین طبقه هستند، تعداد کلیدهای بیشتری موردنیاز است، اینجاست که پروتکل‌های اختصاصی بی‌سیم خانگی هوشمند شبکه‌های مثل zigbee و z-wave وارد می‌شوند.

سیستم‌های اختصاصی

تعداد انگشت‌شماری از تولیدکنندگان کلید هوشمند مانند Lutron Caseta و Insteon از استانداردهای ارتباطی اختصاصی خود برای اتصال و کنترل کلیدهای خود استفاده می‌کنند.

نکته مهم این است که آن‌ها می‌توانند بدون کنترل‌کننده مرکزی عمل کنند؛ بنابراین درجایی که یک کلید هوشمند wifi با پایین آمدن شبکه، عملکرد خود را از دست می‌دهد، بسته به نوع نصب، این کلیدها عملکرد خود را حفظ می‌کنند.

و مطمئناً می‌توانید با استفاده از یک کنترل‌گر مرکزی، از طریق کنترل‌گر تلفن هوشمند و تبلت یا با استفاده از هاب خانه هوشمند، آن‌ها را مدیریت کنید.

کلید هوشمند بدون WIFI

اگر بخواهیم برای این سؤالی جوابی کوتاه بدهیم، آن جواب “بله” است. یعنی در آن صورت تنها نقش یک کلید معمولی را ایفا خواهد نمود.

بسیاری از کلیدهای هوشمند برای برقراری ارتباط حتی اگر یک هاب خانگی هوشمند برای اتصال دستگاه‌ها وجود داشته باشد به ابر متکی هستند. پس تا زمانی که WIFI شما به ابر وصل نشود، هرگونه تنظیماتی که از قبل انجام داده‌اید دیگر کار نخواهد کرد؛ و با اولین اتصال همه تنظیمات به‌جای خود بازخواهند گشت.

در ادامه بخوانید: ویژگی ها و امکانات پریزهای هوشمند

سازگاری کلید هوشمند با سایر امکانات خانه هوشمند

هنگام بررسی و پیش از خرید کلیدهای هوشمند غالباً یک جنبه مهم نادیده گرفته می‌شود. این جنبه مهم، بررسی سازگاری این کلیدها با دستگاه‌های هوشمند موجود شما و یا حتی دستگاه‌هایی که در آینده قصد خرید آن‌ها رادارید است. به یاد داشته باشید که همه برندهای کلید هوشمند با پروتکل‌های ارتباطی مختلف که در حال حاضر در بازار وجود دارند، خوب نیستند و با همه تجهیزات نمی‌توانند سازگار باشند.

بنابراین هنگام خرید کلیدهای هوشمند، بسته به اکوسیستم موردنظر خود، سازگاری با استانداردهای ارتباطی وهاب خودکارسازی خانه یا بلندگو هوشمند را بررسی کنید.

کلید‌های هوشمند در خانه هوشمند

تأثیر لامپ‌ها بر کلید هوشمند

بسیاری از کلیدهای هوشمند امکان کم‌نور شدن لامپ‌های وصل شده به مدار را فراهم می‌کنند. بااین‌حال اگر این‌یکی از نیازهای شما است باید قبل از خرید مطمئن شوید که کلید انتخابی شما دارای این قابلیت مطلوب است.

باید به این نکته مهم توجه کنید که اگرچه کلید چراغ هوشمند این امکان را فراهم می‌کند که چراغ‌های خود را کم‌نور کنید اما لامپ‌های شما نیز باید این قابلیت را داشته باشند.

تأثیر فن‌ها، آباژورها و لوازم سخت‌افزاری بر کلید هوشمند

گذشته از اینکه با کلیدهای هوشمند می‌توانید چراغ‌های خود را به‌سادگی کنترل کنید، کلیدهای هوشمند با آمپر قدرتی بالاتر هم می‌توانند فن‌ها، شومینه‌ها و سایر وسایل سخت‌افزاری مانند سیستم‌های تهویه هوا را کنترل کنید. برای لامپ‌های تختخوابی یا آباژورها که معمولاً به کلید دیواری وصل نمی‌شوند هم می‌توانید از یک لامپ هوشمند یا یک پریز هوشمند استفاده کنید. این کار برای ایجاد مطابقت و هماهنگی چراغ‌های هوشمند با سایر وسایل هوشمند خانه است.

سخن آخر

امیدواریم با خواندن این مقاله به امکانات کلید هوشمند پی‌برده باشید. در صورت نیاز به هرگونه مشاوره و سوال از کارشناسان در حوزه هوشمندسازی به صفحه ارتباط با ما مراجعه‌کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *