سنسور های هوشمند برند لوکسون

 سنسور همان‌طور که از نامش پیداست، دستگاهی است که قابلیت درک کمیت‌های فیزیکی محیط اطرافی که در آن قرار دارد را دارا است. این کمیت‌های فیزیکی می‌تواند فشار، رطوبت، دما و… باشد. سنسورها در همه جای زندگی ما ازجمله خانه‌ها، محل کار، مراکز خرید و بیمارستان‌ها کاربرد دارند. می‌توان این دستگاه‌ها را با تلفن هوشمند کنترل کرد. به‌طورکلی، سنسورها دستگاه‌هایی هستند که می‌توانند احتمال بروز مشکلات را زودتر متوجه شده و هشدار دهند.

 این اطلاع‌رسانی باعث می‌شود تا با تعمیر و نگهداری به‌موقع، از خرابی‌های پرهزینه جلوگیری کند. این مشکلات ممکن است از منابع مختلفی مانند نور، دما، حرکت و فشار حاصل شوند. اطلاعاتی که سنسورها از محیط دریافت می‌کنند خیلی باارزش بوده و این امکان رادارند که بااتصال به شبکه اینترنت، داده‌ها را با دیگر دستگاه‌ها و سیستم‌های مدیریتی به اشتراک بگذارند.

بهترین سنسورها برحسب نیاز کاربران

با پیشرفت تکنولوژی شاهد ظهور انواع مختلفی از سنسورها خواهیم بود. در این بخش به بررسی سنسورهای هوشمندی که بیشترین استفاده رادارند، می‌پردازیم.

سنسور‌های هوشمند abb

سنسور آب‌وهوا

سنسورهای آب‌وهوای هوشمند باعث می‌شود تا تمام ابزارها اعم از دما، فشارسنج و رطوبت را کنار بگذارید تا با این سنسور به‌راحتی شرایط آب‌وهوا را ارزیابی کنید. این سنسور به تلفن هوشمندتان وصل خواهد شد تا بتواند با تغییرات آب‌وهوا هشدارهای لازم را ارسال کند.

این سنسور در باغبانی به‌شدت لازم است، به برنامه‌های آبیاری هوشمند وصل می‌شود و بسیار کاربردی است.

شدت نور خورشید

در این سنسور که مربوط به‌شدت نور خورشید است. با تابش نور شدید از خود عکس‌العمل نشان می‌دهد که در تابستان اتاق‌ها را خنک و در زمستان گرم نگه دارد.

سنسور رطوبت

این سنسور، رطوبت نسبی محیط را اندازه‌گیری می‌کند و مقدار اندازه‌گیری را گزارش می‌دهد؛ یعنی درواقع این سنسور هم رطوبت و هم‌دما را اندازه‌گیری می‌کند. سنسور رطوبت به دو طریق مطلق و نسبی اندازه‌گیری می‌شود.

رطوبت مطلق بستگی به دمای محیط و مقدار بخارآب موجود در هر واحد از حجم هوا را می‌تواند داشته باشد.

رطوبت نسبی که به‌صورت RH درصد بیان می‌شود و مقدار رطوبت موجود در یک حجم هوا با دمای مشخص اندازه‌گیری می‌شود. این نوع رطوبت به‌صورت منظم در هرسال اتفاق نمی‌افتد. در روزهای بارانی رطوبت نسبتاً زیادی نسبت به‌روزهای خشک و کمی بارانی است.

سنسورهای رطوبت را می‌توانند به سه شکل خازنی، مقاومتی و حرارتی در محیط را اندازه‌گیری کنند. متداول‌ترین این سنسورهای رطوبت خازنی است. سنسورهای رطوبت و دما به‌صورت دیجیتال و یا آنالوگ هستند؛ که تفاوت اصلی آن‌ها در نوع خروجی است.

از کاربردهای سنسور رطوبت در حمام، تجهیزات تنفس، فرآیندهای دارویی، محصولات بیولوژیکی، تصفیه گازهای شیمیایی، صنعت غذا، فرها، خودروها، سیستم‌های تهویه مطبوع صنعتی، دام‌پروری و کشاورزی، موزه‌ها، کتابخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها، تجهیزات نظامی، مراکز کامپیوتری، گلخانه‌ها، ماشین‌های جوجه‌کشی، خانه‌های هوشمند و هرجایی که رطوبت در آن اهمیت دارد کاربردی می‌باشد.

سنسور شکستن شیشه

یکی از راه‌های ورود سارقان به خانه‌ها شکستن شیشه است. استفاده از سنسور شکستن شیشه که با سیستم هشدار یکی شده‌اند، می‌تواند راه خوبی برای حفاظت از حریم منازل و ساختمان‌ها باشد. دو نوع اصلی سنسورهای تشخیص شکست شیشه، به نام‌های سنسورهای ضربه سنج و صوت سنج هستند؛ که هرکدام به‌نوبه خود هنگام ورود سارق از طریق زنگ و یا تلفن هوشمند اطلاع‌رسانی می‌شود.

سنسور تماس با درب و پنجره

سنسور هوشمند درب و پنجره، برای برقراری امنیت به‌صورت روزانه مفید است. این سنسورها را در زمان خروج از خانه فعال کنید که اگر فردی بدون آگاهی وارد شود از طریق اپلیکیشنی که بر روی تلفن همراه است اطلاع‌رسانی بشود.

ازجمله ویژگی‌های جالب این سنسورها زمانی که در را باز می‌کنید، به‌صورت خودکار چراغ را روشن می‌کند. یا درصورتی‌که دستگاه تصفیه هوای را به این سنسور وصل کردید با باز شدن پنجره به‌صورت خودکار به حالت آماده‌به‌کار می‌رود تا در مصرف برق صرفه‌جویی شود.

سنسور روشنایی

اگر بخواهیم در مورد سنسورهای روشنایی صحبت کنیم، این سنسورها انواع مختلف و کاربردهای متعددی دارند. مثل بعضی از چراغ‌ها هستند که در داخل خود سنسور حرکتی دارند و برخی از سنسورها در مسیر چراغ‌های بدون سنسور قرار می‌گیرند تا برای عملکردهای مختلف به‌کار گرفته شوند. سنسورهای نور در خانه‌هایی که مجهز به پرده برقی هستند و یا دارای لامپ‌هایی هستند که شدن نور آن‌ها قابل‌تغییر است، مورداستفاده قرار می‌گیرد. این سنسور موقع روز با باز شدن پرده برقی و سپس با روشن کردن لامپ، نور موردنیاز را فراهم خواهد کرد.

یکی دیگر از موارد مهم وجود این سنسور در خانه شما امنیت و صرفه‌جویی در مصرف انرژی است. روشن گذاشتن چراغ در خانه‌یکی از دغدغه‌های هر فرد موقع خروج است. این‌یک مسئله تکراری و عامیانه شده است که با این کار، خانه خود را امن احساس می‌کنند. ولی روشن گذاشتن چراغ برای یک مدت طولانی، هزینه‌های زیادی خواهد داشت.

در اینجا سنسور نور می‌تواند کمک بزرگی داشته باشد، طوری که هنگام روز چراغ‌های خانه شمارا خاموش کند و غروب دوباره روشن کند. با هر بار روشن و خاموش کردن آن‌ها باعث صرفه‌جویی در هزینه شما می‌شود؛ و این کار باعث می‌شود که وقتی خانه نیستید به نظر برسد که در منزل حضور دارید.

سنسور باران

در این سنسور وجود هرگونه بارش اعم از باران، برف و… را تشخیص می‌دهد تا هنگام احساس هرگونه مایع‌بر روی شیروانی یا هرجایی از ساختمان که نیاز به پاک شدن دارد به‌صورت خودکار تمیز کند.

سنسور باد

در این سنسور که به‌صورت هوشمند از سایه‌بان و پرده‌های داخلی در مواقع طوفان محافظت می‌کند.

سنسور co2

سنسورهای کیفیت هوا دستگاه‌هایی هستند که با نظارت به هوا می‌توانند آلودگی هوا را شناسایی کنند. این دستگاه‌ها برای هر مکان لازم و ضروری است. به همین دلیل این حسگرها می‌توانند غلظت co2 به همراه ترکیبات آلی فرار که دارای گاز متان و آمونیاک هستند را بررسی کند. این روزها بیشتر دستگاه‌های تصفیه‌کننده هوا با سیستم HVAC ترکیب‌شده‌اند تا کارایی بهتری داشته باشند.

سنسور دما

یکی از رایج‌ترین دستگاه‌ها در این عصر سنسور دما است. این دستگاه دمای محیط تشکیل‌شده از درجه فارنهایت یا سلسیوس را به‌خوبی تخمین می‌زند. این سنسورها در دماسنج‌های هوشمند ترموستات و ایستگاه‌های هواشناسی کاربردهای زیادی دارد. داخل سنسور دما از مقدار کمی فلز تشکیل‌شده است که توسط آن برق جریان می‌یابد، هنگامی‌که هوای اطراف سنسور داغ شد، این فلز مقاوم‌تر شده و مقدار گرمای دقیق را نشان می‌دهد.

سنسور دریاب دود

آلودگی یکی از نگرانی‌های رایج برای کشورهای درحال‌توسعه تبدیل‌شده است. باگذشت هرروز، سطح این آلودگی‌ها به‌طور چشمگیری افزایش می‌یابد و این هوای آلوده بسیاری از افراد، حتی کودکان را در معرض بیماری قرار داده است.

به همین دلیل با بررسی دقیق آلودگی هوا از طریق سنسور ردیابی دود و مونواکسید کربن می‌توان آگاهی‌های درست را در میان مردم گسترش داد. همچنین این آشکارسازی‌های هوشمند دودزا و مونواکسید کربن از آتش‌سوزی هم اطلاع‌رسانی می‌کند.

سنسور انرژی سنج

با تنظیم این سنسور هوشمند در هرجایی که خواستید می‌توانید میزان مصرف انرژی را موردسنجش قرار دهید تا در حد امکان در مصرف صرفه‌جویی کنید.

سنسور تشخیص نشتی آب

در این نوع سنسور می‌توان تمام نشتی‌های که در خانه یا محل کارتان صورت می‌گیرد ازجمله گاز، آب و… را کنترل کنید و با چکه کردن شمارا مطلع سازد.

سنسور هوشمند حرکتی

یکی دیگر از سنسورهای هوشمند سنسور حرکتی است. این سنسورها حرکت افراد در اتاق‌ و یا سایر فضاها را متوجه می‌شوند. همچنین در سیستم روشنایی هوشمند و سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند فعال هستند. به این صورت که با ورود افراد، چراغ روشن و هنگام خروج، خاموش می‌شود.

در سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند نیز این سنسورها نقش مهمی دارند. آن‌ها حضور افراد را حس می‌کنند و اگر نیاز به سرما باشد، سیستم سرمایش و اگر نیاز به گرما باشد سیستم گرمایش فعال می‌شود؛ و در اتاق‌های خالی این سنسور کاربردی ندارد.

و البته یکی از مهم‌ترین مزیت‌های سنسور حرکتی بحث امنیت است. در صورت فعال بودن سیستم و بااحساس حضور یک فرد دزدگیر به صدا درمی‌آید.

سخن آخر

در این مقاله ما به بررسی بهترین سنسورهای هوشمند پرداختیم. حال اگر می‌خواهید یکی از این سنسورها را بسته به نیاز خود انتخاب کنید، می‌توانید به شرکت ما مراجعه کرده و نمونه مدنظر خود را خریداری کنید. اگر هم محصول اختصاصی و ویژه‌ای مدنظرتان است می‌توانید با شرکت ساید تماس بگیرید تا از مشاوره‌های ما بهره‌مند شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *