روش های بازدارنده از سرقت در خانه هوشمند

همان‌طور که می‌دانید، روزهای تعطیل و آخر هفته‌ها بهترین فرصت برای سارقان است تا خانه‌های خالی را شناسایی کنند و دست به سرقت بزنند. اما خانه‌های هوشمند این فرصت را از سارقان گرفته‌اند؛ زیرا یکی از مزایای مهم هوشمند سازی خانه‌ها، افزایش امنیت خانه‌ها و ویلاها با روش‌های بازدارندگی از دزدی است.

بنابراین در این مقاله، روش‌های استفاده‌شده برای حفاظت ‌از خانه‌های هوشمند و همچنین نحوه عملکرد‌ آنها موردبررسی قرار خواهد گرفت. پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید تا با سیستم‌های امنیتی در خانه‌ها و ویلاهای هوشمند به‌طور کامل آشنا شوید.

لایه‌های امنیتی در خانه هوشمند

روش های بازدارندگی از سرقت در خانه هوشمند

هنگام حضور ساکنین خانه در خانه‌ هوشمند، اولویت اول ایجاد راحتی و آسایش در خانه برای ساکنین است. هنگامی‌که ساکنین، خانه هوشمند را ترک می‌کنند اولویت کار سیستم‌های هوشمند به حفاظت از خانه و لوازم آن در برابر سارقین تغییر پیدا می‌کند.

گام اول در حفاظت از خانه و لوازم ‌آن در برابر سارقان این است که از ورود دزد‌ها به خانه جلوگیری شود. در ادامه امکانات استفاده‌شده در خانه‌های هوشمند برای جلوگیری از ورود سارقین به خانه و همچنین نحوه پیشگیری از سرقت این ابزار‌ها را بررسی می‌کنیم.

قفل‌های هوشمند

بازدارندگی از ورود سارقین به خانه هوشمند

ساده‌ترین راه برای سرقت خانه، ورود به‌ خانه از طریق در است؛ زیرا سارقین به‌راحتی می‌توانند قفل‌های سنتی را باز کنند و به‌ همین دلیل اکثر سارقین برای ورود به خانه از این طریق اقدام می‌کنند.

اما قفل‌های هوشمند مقاومت فیزیکی بالاتری نسبت به قفل‌های معمولی دارند. همچنین باز کردن این قفل‌ها بسیار دشوار است. به‌طوری‌که اگر ده دقیقه زمان برای باز کردن قفل‌های معمولی زمان لازم باشد، برای قفل‌های هوشمند حداقل دو ساعت زمان لازم است.

قفل‌های هوشمند به سنسور‌هایی مجهز هستند که اگر آسیب و فشار زیادی به آن‌ها وارد شود پیغامی را به سیستم‌های هوشمند خانه می‌فرستند و سیستم‌ها اقدامات امنیتی نظیر فعال‌ کردن آژیر خطر و… را انجام می‌دهند. برای مطالعه کامل درباره قفل‌های هوشمند اینجا کلیک کنید.

دستگیره‌های هوشمند

یکی دیگر از راه‌های ورود سارقین به خانه، شکستن شیشه‌های پنجره است. دستگیره‌‌های هوشمند مجهز به سنسور‌های تشخیص ‌ضربه هستند. همچنین می‌توانند شکسته ‌شدن شیشه را نیز تشخیص دهند. هنگامی‌که سارقین قصد ضربه زدن و شکستن شیشه را دارند پیغام خطر را به سیستم‌های هوشمند می‌فرستد تا اقدامات لازم برای فراری دادن دزدها انجام شود.

پیشگیری از سرقت در خانه هوشمند

دوربین‌های هوشمند

دوربین های امنیتی خانه هوشمند

دوربین‌‌های هوشمند مجهز به تکنولوژی پردازش تصویر هستند. هنگام فعال بودن سناریو خروج از خانه، سیستم‌های پردازش تصویر می‌توانند تحرکات و حضور سارقین را شناسایی کنند و هنگام حضور سارقین با اقدامات لازم نظیر فعال کردن آژیرهای اعلان خطر، تماس با پلیس، فرستادن اعلان به تلفن همراه ساکنین خانه از سرقت اموال جلوگیری نمایند. همچنین قابلیت ضبط و ارسال تصاویر زنده خانه به ساکنین خانه و پلیس وجود دارد. برخلاف دوربین‌های مداربسته که اغلب کیفیت پایینی دارند و چهره شخص در آن به ‌خوبی قابل‌تشخیص نیست، کیفیت تصاویر ارسالی در دوربین‌های هوشمند بالاست و پلیس می‌تواند با استفاده از تصاویر ارسالی باکیفیت به‌راحتی چهره سارقین را شناسایی کند.

سنسور تشخیص حرکت

سنسور تشخیص حرکت در خانه هوشمند

بعد از این‌که مدت‌زمان مشخصی هیچ حرکتی در خانه ثبت نشود، سنسور‌های تشخیص حرکت فعال می‌شوند. این مدت‌زمان توسط اپلیکیشن و یا خود سنسور قابل‌تنظیم و تغییر است. بعد از فعال شدن این سنسور، هرگونه حرکت در خانه توسط سنسور به سیستم‌های هوشمند اطلاع‌رسانی می‌شود. سیستم‌های هوشمند با بررسی شرایط خانه اعم از فعال یا غیر‌فعال بودن حالت خروج و سایر شرایط موجود می‌توانند تشخیص دهند که این فرد جزوی از ساکنین خانه است یا خیر.

در صورت تشخیص سارق بودن سیستم امنیتی خانه هوشمند فعالیت خود را جهت حفاظت از خانه شروع می‌کند. علاوه بر این ابزارها جهت حفاظت از خانه، عوامل و ابزار‌های بسیار دیگری نیز در حفاظت از خانه‌های هوشمند نقش دارند که بیان همه ابزارها در این مقاله نمی‌گنجد.

گام دوم حفاظتی زمانی شروع به فعالیت می‌کند که اقدامات انجام‌شده در گام اول کارساز نباشد و سارقین به ‌هر نحوی خود را به داخل خانه برسانند. در این مرحله هدف به دام انداختن دزد و ترساندن است. در ادامه به بررسی برخی ‌ابزارها و روش‌های مورد‌استفاده در گام دوم حفاظت از خانه می‌پردازیم.

روش های بازدارندگی از سرقت در خانه های هوشمند

 آسانسور هوشمند

هنگامی‌که سارقین به‌ هر نحو ممکن وارد ساختمان شدند و قصد داشتند بهوسیله آسانسور به طبقه مدنظر برای سرقت مراجعه کنند، سیستم هوشمند با ارسال پیغامی گزارش دزدی را به سیستم آسانسور انتقال می‌دهد. بنابراین هنگامی‌که سارقین سوار آسانسور می‌شوند، آسانسور به طبقه آخر می‌رود و در طبقه مدنظر سارقین توقف نمی‌کند.

در طبقه آخر آسانسور قفل می‌شود و درهای آن باز نمی‌شود. همچنین چراغ‌های آسانسور نیز می‌تواند قطع شود تا سارقین دید خود را نسبت به محیط از دست بدهند. تا زمان رسیدن نیروهای پلیس و ساکنین به خانه آسانسور در شرایط قفل باقی خواهد ماند.

در ادامه مقاله بخوانید: هر آنچه که باید درباره آسانسور‌های هوشمند بخوانید .

 سیستم‌های صوتی

هدف اول سیستم‌های امنیتی خانه هوشمند عدم ورود سارقین به خانه است. در صورتی که سارقین به هر دلیلی موفق به ورود به خانه شدند، باید اقدامات لازم جهت ایجاد ترس در سارقین ایجاد شود. ایجاد ترس می‌تواند انگیزه سرقت را از بین ببرد و سارقین فقط به فکر جان سالم به در بردن و رهایی از خانه باشند. هنگامی‌که سارقین به داخل ساختمان یا ویلا ورود کردند، سیستم‌های هوشمند پیغامی را به سیستم‌های صوتی می‌رسانند. بعد از دریافت پیغام توسط سیستم‌های صوتی صداهای از پیش آماده‌شده ترسناک از سیستم‌های صوتی شروع به پخش می‌شود که این کار در بی‌انگیزه کردن سارقین نسبت به سرقت و دزدی بسیار موثر است.

قطع سیستم برق

قطع سیستم برق برای پیشگیری از سرقت در خانه هوشمند

پس از ورود سارقین به خانه، به دستور سیستم‌های امنیت مرکزی برق کلیه ساختمان قطع می‌شود و به‌هیچ‌عنوان قابل فعال‌سازی نیست. این کار به این دلیل مهم است که سارقین در محیط تاریک خیلی سخت می‌توانند لوازم ارزشمند موجود در خانه را پیدا کنند و این کار باعث ایجاد خسارت کمتر به منزل می‌شود.

راهکار سیستم‌های هوشمند برای جلوگیری از خسارت سارقین

بعد از اقدامات لازم برای حبس و ترساندن سارقین احتمال اینکه برای فرار کردن از خانه دست به شکستن انواع و اقسام لوازم و وسایل خانه بزنند وجود دارد. این کار باعث می‌شود تا میزان خسارت سارقین بالا رود. برای حل این مشکل سیستم‌های هوشمند بعد از ایجاد صدا‌های ترسناک و قطع سیستم برق و… ، درهایی که برای جلوگیری از خروج سارقین بسته شده ‌بودند، باز می‌شوند. با این روش سارقین تنها به فرار از خانه فکر می‌کنند و به‌احتمال زیاد هیچ وسیله‌ای را به همراه خود نخواهند برد. این مساله در خانه‌های ویلایی اهمیت بیشتری دارد. چون رسیدن ساکنین خانه و نیرو‌های پلیس به ویلاها زمان بیشتری طول می‌کشد و خسارت سارقین بیشتر می‌شود پس بهتر است با باز کردن قفل‌ها اجازه خروج سارقین را بدهیم.

ضرورت هوشمندسازی در ویلاها

تامین امنیت ویلای هوشمند

ویلاها معمولا جنبه تفریحی و گردشگری دارند. برای سارقین، سرقت از ویلاها بسیار آسان‌تر و کم ریسک تر است. چون ویلاها  بیشتر مواقع خالی از سکنه هستند و سارقین بدون استرس و با آرامش کامل می‌توانند وارد ویلا شوند و آن را خالی کنند. موقعیت مکانی اغلب باغ‌ها و ویلا‌های هوشمند نیز در مناطق بیرون ‌شهری و دور از هیاهو است.

بنابراین امنیت در ویلاها به همین دلیل مهم و ارزشمند است. پس باید نسبت به آن توجه ویژه‌ای داشت و باغ‌ها و ویلاها را برای حفاظت در برابر سارقین، به امکانات خانه هوشمند متصل کرد. در این صورت امنیت به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای افزایش پیدا می‌کند و سرقت اسباب و اثاثیه آن برای سارقین بسیار دشوار می‌شود.

ما در اینجا نحوه کارکرد هر یک از قسمت‌های خانه هوشمند را در جلوگیری از سرقت خانه موردبررسی قرار دادیم و روش‌های بازدارندگی از دزدی را در خانه‌های هوشمند بیان کردیم. پس اگر تمایل ‌به خرید مجموعه سیستم‌های هوشمند برای ویلا یا منزل مسکونی خود دارید، می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی موجود با ما مشورت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *