امکانات و قابلیت های ویژه سنسور های هوشمند

زمانی که صحبت از سنسورها به میان می‌آید، درواقع از چشم، گوش و بینی‌ خانه صحبت می‌کنیم. اگر این عناصر نباشند، سیستم هوشمند هیچ کارآیی نخواهد داشت. بنابراین در هوشمند سازی تمامی مکان‌ها، سنسورهای هوشمند نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

این تجهیزات کوچک در شکل‌ها و اندازه‌های متفاوت، تمامی تغییرات محیط را حس می‌کنند و به کنترل مرکزی اطلاع می‌دهند. بنابراین همچون سربازان وظیفه شناسی هستند که حضورشان در حفاظت خانه و انجام عملیات مختلف، بسیار ضروری است.

این محصولات توسط برندهای بزرگی در دنیا ساخته می‌شوند. ازجمله این برندها می‌توان به برندهای Schneider ، MDT، LOXONE اشاره کرد.

انواع سنسورهای هوشمند مورد استفاده در یک خانه

در ساختار سیستم هوشمند یک خانه، سنسورهای متعددی به کار می‌روند. این سنسورها در جای جای یک خانه هوشمند مراقب تغییرات پیش‌بینی نشده می‌باشند. ازجمله؛

1-سنسور نور

2-سنسور حرکت

3-سنسور دودیاب

4-سنسور نشت آب

5-سنسور باران

6-سنسور باد

7-سنسور در و پنجره

و…

بیشتر بخوانید؛ انواع سنسور ها در خانه هوشمند

آشنایی با چند نمونه سنسور از بهترین برندهای دنیا

یکی از مهمترین دغدغه‌های کارفرماها این است که کدامین برند، بهترین سنسورها را تولید می‌کند؟ بسیاری از افراد مشتاق این هستند که با خرید محصولات باکیفیت، رفاه و آسایش خود را در طولانی‌مدت حفظ نمایند. بنابراین خرید سنسورها از برندهای مطرح دنیا، یکی از عواملی است که رفاه و آسایش در خانه هوشمند را به مدت طولانی تضمین می‌کند.

در اینجا محصولات دو برند اشنایدرSchneider  و لوکسون loxone را موردبررسی قرار می‌دهیم.

سنسورهای باکیفیت Schneider

سنسور هوشمند

شرکت اشنایدر الکتریک یکی از نام‌آورترین برندهای دنیاست که در زمینه هوشمند سازی محصولات بسیار مطرحی را وارد بازار کرده است. ازجمله این محصولات، سنسورهای Schneider می‌باشند. سنسورهای اشنایدر Schneider شامل موارد زیر می‌باشند؛

1-سنسور القایی

سنسور القایی اسپیدمانیتور، بیشتر در نوارنقا‌له‌ها، پمپ‌ها، مخلوط‌کن‌ها و هر جایی که سرعت در آن نقش مهمی دارد، استفاده می‌شود. این سنسور از طریق شمارش پالس‌های سنسور حساس به فلز، سرعت را مقایسه و آشکار می‌کند.

2-سنسور کنترل فشار

سنسور فشار اشنایدر الکتریک به منظور اندازه‌گیری فشار در سطح یا فشار گازها و مایعات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3-سنسور خازنی

سنسور خازنی از سری سنسورهای است که اجسام فلزی و غیرفلزی را تشخیص می‌دهد. این سنسورها دارای حساسیت و پهنای باند بالا هستند. مزیت سنسورهای خارنی اشنایدر الکتریک نسبت به سایر سنسورهای خازنی کم حجم بودن و سادگی نصب آنهاست. از این سنسورها در کنترل سطح، کنترل مایعات داخل محفظه و شمارش اجسام فلزی استفاده می‌کنند.

4-سنسور فتوالکتریک

سنسورهای فتوالکتریک اشنایدر برای تشخیص موقعیت مورداستفاده قرار می‌گیرند. همچنین در سنجش ارتفاع و تشخیص اجسام کاربرد دارند.

5-سنسور آلتراسونیک

سنسور آلتراسونیک برای اندازه‌گیری فاصله، عمق، همگن کردن مواد مذاب و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. درواقع این سنسور به سنسور سطح سنج معروف است و به دلیل دقت و سرعت بالا، پایین بودن هزینه‌های تعمیر و نگهداری و همچنین قیمت مناسب، یکی از بهترین سنسورها برای اندازه‌گیری فاصله‌هاست.

با توجه به توضیحات داده شده چنین به نظر می‌رسد که بیشتر سنسورهای اشنایدر در صنعت پرکاربردتر هستند. اما اشنایدر علاوه بر صنعت در هوشمند سازی خانه‌ها نیز سنسورهای زیادی را روانه بازار کرده است. اما برند لوکسون در تولید سنسورهای هوشمند بسیار پیشرو می‌باشد.

بیشتر بخوانید: برند هوشمندسازی اشنایدر

سنسورهای لوکسون و کاربرد آنها در خانه‌های هوشمند

سنسور های هوشمند برند لوکسون

لوکسون یکی از بهترین برندهای تولید محصولات در جهت هوشمند سازی می‌باشد. این برند محصولات باکیفیت و زیبایی را روانه بازار کرده است. سنسورهای لوکسون یکی از مهمترین تجهیزات در خانه‌های هوشمند است.

این سنسورها کاربردهای مختلفی دارند. ازجمله این سنسورها و کاربردهای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1-سنسور حرکتی لوکسون Loxone

یکی از مهم‌ترین سنسورهای موجود در خانه هوشمند، سنسور حرکتی است. این سنسور در خودکارسازی کلیدهوشمند، سیستم روشنایی، موسیقی، سیستم سرمایش و گرمایش و… بسیار موثر است.

از مزایای این سنسور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

· این سنسور 360 درجه می‌باشد و زاویه دید آن 110 درجه است.

· نصب و راه‌اندازی آن بسیار ساده است.

· قابل ارتقا می‌باشد.

· در رنگ‌های سیاه و مشکی موجود می‌باشد.

· در هر اتاقی قابل نصب می‌باشند.

کاربردهای سنسور حرکتی لوکسون شامل موارد زیر می‌باشد :

· از نظر امنیتی حرکت سارقین را تشخیص می‌دهد.

· سنسور حرکتی در صورتی که هیچ حرکتی را مشاهده نکند، موجب خاموشی سیستم گرمایشی یا سیستم روشنایی می‌شود. درنتیجه مانع اتلاف انرژی خواهد شد.

2-سنسور شکست شیشه لوکسون

این سنسور یکی از مواردی است که به امنیت خانه هوشمند بسیار کمک می‌کند. یعنی توسط این سنسور شکستن شیشه به سرعت به سیستم مرکزی گزارش می‌شود. بنابراین نصب این سنسور در تمامی پنجره‌ها و درها توصیه می‌شود.

روش کار بدین صورت است که اگر سارقی به شیشه ضربه وارد کند، حتی قبل از شکستن شیشه، صدای آلارم بلند خواهد شد. این سنسورها جزء سنسورهای سیمی هستند و با یک لایه چسبی قابلیت نصب بر روی شیشه و چارچوب پنجره را دارند.

3-سنسور درجه حرارت لوکسون

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای کنترل هوشمند در خانه‌ها، سیستم سرمایشی و گرمایشی می‌باشد. برای کنترل این سیستم شما باید بتوانید تا دمای محیط را بررسی کنید. سنسورهای درجه حرارت لوکسون، میزان دمای محیط را سنجیده و سیستم را مجبور به ایجاد شرایط ایده‌آل می‌نمایند.

بیشتر بخوانید: ابزارهای هوشمندسازی برند لوکسون (Loxone)

از دیگر سنسورهای مهم و کارآمد لوکسون می‌توان به سنسورهای رطوبت، دودیاب، سنسور اعلام حریق و… اشاره کرد. به طور کلی لوکسون در زمینه هوشمند سازی خانه‌ها حرفهای زیادی برای گفتن دارد و محصولات آن برای هر ساختمانی می‌تواند مفید باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *