مدیریت سیستم سولار به وسیله اپلیکیشن

یکی از تفاوت‌های خانه‌های هوشمند با دیگر خانه‌ها میزان مصرف انرژی در این خانه‌ها است. خانه‌های هوشمند بااتصال به سیستم سولار بخش عمده‌ای از انرژی خانه را تامین می‌کنند. همین علت باعث می‌شود تا مصرف انرژی در این خانه‌ها تا حد زیادی پایین‌تر از دیگر خانه‌ها باشد. سیستم‌‌های سولار یا پنل‌های خورشیدی قابلیت اتصال به سیستم‌های خانه هوشمند را نیز دارند و با استفاده از اپلیکیشن هوشمند و … می‌توانید آن ها را به‌طور کامل مدیریت کنید. در ادامه مقاله به بررسی کامل سیستم‌های سولار و کاربرهای آن خواهیم پرداخت. پس در ادامه مقاله همراه ما باشید.

پنل های خورشیدی بر روی پشت بام

سیستم سولار چیست؟

سلول‌های خورشیدی قابلیت ذخیره مقدار کمی انرژی را در خود دارند. بنابراین می‌توان برای تأمین جریان الکتریکی خانه‌های هوشمند از تعداد زیادی سلول خورشیدی استفاده کرد. با قراردادن تعداد زیادی از سلول‌های خورشیدی کنار هم پنل‌های خورشیدی پدید می‌آیند. سیستم‌های سولار نور خورشید را جذب می‌کنند و آن را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کنند. دلیل استفاده از سیستم‌های سولار در خانه‌ها و دیگر مکان‌های هوشمند، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌ها می‌‌باشد.

انرژی خورشیدی بعد از تبدیل شدن به انرژی الکتریکی، توسط پنل‌های خورشیدی در باتری‌های مخصوص ذخیره می‌شوند. سیستم‌‌های خانه هوشمند بعد از محاسبه میزان انرژی ذخیره‌شده در باتری‌ها، آن را برای استفاده در بخش‌های مختلف خانه تقسیم‌بندی می‌کنند.

سیستم‌های سولار معمولی حدود یک‌سوم از نیاز الکتریکی یک خانه را تامین می‌کنند. با هوشمند سازی خانه‌ها این میزان بیشتر می‌شود و بخش عمده انرژی خانه توسط پنل‌های خورشیدی تامین می‌شود.

بهترین مکان برای نصب پنل‌های خورشیدی یا همان سیستم سولار، سقف خانه‌ها می‌باشد. چون فضایی اشغال نمی‌کند و نور مستقیم را بهتر جذب می‌کند. برای افزایش بازدهی سیستم‌های سولار باید آن‌ها را رو به جنوب تنظیم کرد. در صورت تغییر زاویه بازده پنل‌ها کاهش می‌یابد و میزان اتلاف انرژی بیشتر می‌شود.

مدیریت سیستم سولار به وسیله اپلیکیشن هوشمند

کاربرد سیستم‌ سولار در خانه‌های هوشمند

یکی از مهم‌ترین مزایای خانه‌های هوشمند نسبت ‌به خانه‌های معمولی مصرف انرژی فوق‌العاده پایین و کاهش هزینه‌ها می‌باشد. خانه هوشمند نه‌تنها قابلیت ارتباط با اجزای ‌خانه را دارد، بلکه می‌تواند به‌تنهایی فکر کند. همچنین می‌تواند با جمع‌آوری داده‌ها و تجزیه‌و‌تحلیل آن یک تصمیم‌گیری درست داشته باشد تا آسایش و راحتی ساکنین خانه تامین شود و هزینه‌ها تا حد امکان کاهش ‌یابد.

کاربرد سیستم سولار در خانه‌های هوشمند این است که با تامین بخش عمده‌ای از جریان الکتریسیته، نیاز خانه هوشمند به الکتریسیته را تامین کنند. همچنین سیستم‌های هوشمند قابلیت برقراری ارتباط با سیستم سولار را دارند و می‌توانند داده‌ها را با آن رد و بدل کنند.

اپلیکیشن سیستم سولار

اپلیکیشن خانه هوشمند و سیستم سولار

اپلیکیشن خانه هوشمند میزان انرژی ذخیره‌شده در باتری‌های سیستم سولار را نشان می‌دهد. همچنین میزان مصرف بخش‌های مختلف خانه هوشمند نیز در اپلیکیشن قابل‌نمایش است. کاربران می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن منبع مصرف جریان الکتریکی بخش‌های مختلف لوازم‌ خانگی را تغییر دهند. به‌‌طور مثال می‌توانید پنل خورشیدی را به‌عنوان منبع تامین‌کننده برق لباسشویی تعیین ‌کنید. در صورت عدم وجود انرژی در باتری و تا زمان شارژ شدن کامل آن، از طریق برق شهری انرژی موردنیاز لباسشویی تامین می‌شود.

فعال‌سازی سناریوهای مختلف توسط اپلیکیشن هوشمند بر کارکرد سیستم سولار تاثیر می‌گذارد. به‌طور مثال هنگام فعال‌سازی سناریو خروج، ارتباط سیستم سولار با لوازم‌خانگی مثل لباسشویی و… قطع می‌شود. همچنین ارتباط پنل خورشیدی با باتری ذخیره کننده تا زمان فعال بودن این سناریو قطع می‌ماند تا عمر پنل‌های خورشیدی افزایش یابند.

نمای کلی سیستم سولار یک خانه هوشمند

کمک سیستم‌های سولار به کاهش مصرف انرژی

هنگامی‌که در طول روز نور خورشید وجود دارد، سیستم سولار فعالیت خود برای ذخیره انرژی را شروع می‌کند و این کار تا زمان غروب خورشید ادامه دارد. سیستم‌های هوشمند انرژی ذخیره‌شده را اندازه‌گیری می‌کنند. همچنین میزان مصرف لوازم برقی خانه نظیر یخچال، اتو و… نیز در حافظه سیستم‌های هوشمند ثبت‌شده‌اند.

سیستم‌ هوشمند با داده‌هایی که در دست دارد، انرژی سولار را میان قسمت‌های مختلف تقسیم می‌کند. به‌طور مثال اگر مصرف لباسشویی هوشمند برای 30 دقیقه کارکرد 700وات باشد و میزان انرژی موجود در باتری سولار 400 وات باشد، از برق شهری به‌جای پنل‌های خورشیدی برای کارکرد لباسشویی استفاده می‌کند.

برآیند عملکرد سیستم‌های سولار که جریان را ذخیره می‌کنند و سیستم‌های خانه هوشمند که جریان الکتریکی ذخیره‌شده را به بهترین شکل ممکن بین اجزای خانه تقسیم می‌کنند، مصرف انرژی را تا 40 درصد در خانه‌های هوشمند کاهش می‌دهد.

سیستم سولار یک خانه هوشمند

حل مشکل بزرگ پنل‌های خورشیدی توسط خانه‌های هوشمند

یکی از مشکلات بزرگ سیستم‌های سولار خالی شدن انرژی ذخیره‌شده آن است. هنگام غروب خورشید که سایه روی پنل‌های خورشیدی می‌افتد یا هنگام بارش برف و باران، انرژی ذخیره‌شده به‌تدریج تخلیه می‌شود. این مشکل باعث می‌شود تا پنل‌های خورشیدی با‌وجود صرفه‌جویی در مصرف انرژی طرفدار زیادی نداشته باشند.

خانه‌های هوشمند قابلیت اتصال به شبکه هواشناسی و اطلاع از شرایط جوی را دارند. هنگامی‌که نور خورشید در آسمان وجود ندارد، سیستم‌های خانه هوشمند پیغامی را به سیستم سولار می‌فرستند. سیستم سولار بعد از دریافت این پیغام ارتباط پنل با باتری انرژی را قطع می‌کند. با این کار دیگر امکان تخلیه انرژی ذخیره‌شده در باتری وجود ندارد.

هنگام طلوع خورشید پیغام دیگری فرستاده می‌شود تا پنل‌ها شروع به ذخیره انرژی کنند. بااین ویژگی خانه‌های هوشمند، انرژی ذخیره‌شده می‌تواند تا چندین ماه در باتری باقی بماند و تخلیه ‌نشود. همچنین عمر پنل‌ها به‌طور قابل‌توجهی افزایش پیدا می‌کند.

مصرف انرژی‌های تجدیدپذیر، کاهش مصرف انرژی، کاهش هزینه‌ها، کمک به حفظ محیط‌زیست و… از‌جمله مزایایی هستند که سیستم‌های سولار را به یک گزینه ایده ‌آل برای استفاده در خانه‌ها و سایر مراکز تبدیل می‌کنند. لطفا سوالات و نظرات خود درباره سیستم‌های سولار را در بخش کامنت‌ها مطرح کنید. همچنین برای دریافت مشاوره در مورد نصب پنل‌های خورشیدی یا هوشمند سازی خانه لطفا با ما در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *