لوازم خانگی هوشمند

در هر نقطه از دنیا که هستید تنها با یک اپلیکیشن تمام لوازم خانه را مدیریت‌کنید. این جمله‌ای است که تا چندسال پیش جزو محالات بود و به هرکس این جمله را می‌گفتید احتمالا شما را  یک دیوانه یا کسی‌که توهم زده‌است حساب می‌کردند. حالا دیگر دوره این دیوانگی و توهم‌ها گذشته است و به‌لطف شرکت‌های هوشمندسازی نظیر لوکسون و ABB  و … این کار ممکن شده است. ماموریت خانه‌های هوشمند ممکن ساختن غیرممکن‌ها است. در ادامه این مقاله به معرفی امکانات و ویژگی‌های لوازم خانگی هوشمند و نحوه مدیریت این لوازم خواهیم پرداخت. پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

لوازم خانگی هوشمند یا هوشمندسازی لوازم خانگی؟

کنترل فر آشپزخانه به وسیله اپلیکیشن هوشمند

اولین سوالی که احتمالا با دیدین یک وسیله خانگی هوشمند به ذهنتان برسد این است که برای داشتن یک وسیله هوشمند خانگی باید آن وسیله را به‌طورکامل تعویض کنیم یا بدون تعویض کردن هم می‌توان وسایل‌ خانه را هوشمند کرد؟

پاسخی که می‌توان در پاسخ این سوال مطرح کرد این است که نیازی نیست برای هوشمندسازی تمام لوازم خانه تعویض شود و فقط در موارد محدودی نیاز به تعویض وسیله است. بسیاری از لوازم خانگی بدون نیاز به تعویض قابلیت هوشمندشدن را دارند. از این رو هزینه‌های مربوط به هوشمندسازی آن‌چنان که شما تصور می‌کنید بالا نیست و هزینه‌های مربوط به هوشمندسازی عددهای منطقی هستند و به‌نوعی سرمایه‌گذاری برای آسایش و راحتی و کاهش‌هزینه‌ها در آینده است.

لوازم خانگی هوشمند مختص یک شرکت و برند خاص نیست و شما در انتخاب وسیله‌ها بین رنگ‌ها و مدل‌های مختلف حق انتخاب دارید.

مدیریت هوشمند لوازم خانگی

لوازم خانگی هوشمند به‌وسیله اپلیکیشن خانه هوشمند قابل کنترل هستند. همچنین سیستم‌های خانه هوشمند که توانایی تفکر و تصمیم‌گیری دارند نیز در مدیریت لوازم خانگی نقش دارند. برای مثال هنگامی که سیستم‌های هوشمند پیغام آتش سوزی دریافت می‌کنند کنترل لوازم خانگی را به دست می‌گیرند و جریان انرژی را در آن وسیله‌ها کامل قطع می‌کنند.

کاربرد اپلیکیشن نیز این‌گونه است که دیگر نیازی نیست هنگامی که در خانه حضور ندارید، برای کارهای کوچک مثل خاموش کردن گاز و تلویزیون و … به خانه برگردید و از راه دور می‌توانید تمام لوازم خانه را مدیریت و کنترل کنید

مدیریت لوازم خانگی به وسیله اپلیکیشن

چه لوازمی در خانه‌ها قابل هوشمندسازی هستند؟

اکثر لوازمی که در خانه استفاده می‌کنیم قابلیت هوشمندسازی را دارند. با هوشمندسازی لوازم خانگی تمام اجزای خانه می‌توانند با هم ارتباط برقرار کنند. هوشمندانه تفکر کنند و بهترین تصمیمات را در جهت کاهش مصرف انرژی و تامین امنیت و راحتی ساکنین خانه بگیرند. این را می‌توان مهم‌ترین دستاورد خانه‌های هوشمند بیان کرد.

مهم‌ترین اجزای خانه که قابلیت هوشمندسازی آن‌ها وجود دارد عبارت‌اند از:

   تلویزیون

   یخچال

   اجاق گاز

   لباس‌شویی

   ماشین ظرف‌شویی

   وسایل سرمایشی

   و بسیاری از موارد دیگر

در ادامه مقاله به بررسی قابلیت‌ها و امکانات این لوازم و مقایسه آن‌ها با لوازم خانگی معمولی می‌پردازیم.

تلویزیون هوشمند

مدیریت تلویزیون و سینمای خانه به وسیله اپلیکیشن

تلویزیون‌های هوشمند قابلیت برقراری ارتباط با سایر اجزای خانه هوشمند را دارند. به‌طور مثال هنگامی که سناریو خروج فعال می‌شود، تلویزیون هوشمند در صورت روشن بودن به حالت خاموش در می‌آید. همچنین سنسور حضور نیز در تلویزیون‌های هوشمند تعبیه‌ شده‌است که در صورتی که بیش از مدت زمان تعیین شده  در محدوده تلویزیون کسی حضور نداشته باشد و تلویزیون روشن باشد، به‌طور خودکار به حالت آماده‌باش درمی‌آید.

اجاق گاز هوشمند

اپلیکیشن مدیریت لوازم خانگی هوشمند

اجاق گاز هوشمند نیز همچون تلویزیون هوشمند به‌طور کامل با محصولات دیگر خانه‌های هوشمند هماهنگ است.

با استفاده از اپلیکیشن و از راه دور می‌توانید خاموش یا روشن بودن شعله‌ها را بررسی کنید. در مواقع نیاز درجه شعله گاز را کم و زیاد کنید و شعله‌ها را خاموش و روشن کنید. هنگامی که در خانه‌هوشمند آتش‌سوزی رخ می‌دهد سیستم اعلان حریق پیغام را به اجاق گاز می‌رساند. اجاق گاز هوشمند بعد از دریافت پیغام تمام شعله‌ها را خاموش می‌کند و ارتباط خودش را با فلکه گاز قطع می‌کند.

وقتی که شما در خانه حضور ندارید و  کودک شما در خانه است و غذایش در یخچال است؛ کافی است که کودک غذا را روی یکی از شعله‌های اجاق گاز قرار دهد. با استفاده از اپلیکیشن می‌توانید سناریوهای دلخواهی را برای پخت و پز و گرم کردن غذا تعیین کنید که با فعال کردن سناریو گرم کردن غذا در تایم و دمای مدنظر شما اجاق گاز به‌طور خودکار شروع به کار می‌کند و بعد از اتمام زمان تعیین شده توسط شما شعله‌های آن خاموش می‌شوند.

یخچال هوشمند

یخچال هوشمند

در صورتی که فراموش کنید درب یخچال را ببندید و آشپزخانه را ترک کنید، یخچال هوشمند پیغامی را به سیستم‌های خانه هوشمند ارسال می‌کند سپس سیستم‌های هوشمند اقدامات لازم را در جهت آگاه سازی شما انجام می‌دهند. این تنها نمونه‌ای از امکانات گسترده یخچال‌های هوشمند است.

از دیگر مزایای یخچال‌های هوشمند قابلیت اطلاع رسانی است. احتمالا برای شما هم پیش آمده است که  بیرون از خانه باشید و ندانید که چه موادغذایی در خانه تمام شده یا رو به اتمام است. یخچال هوشمند با قابلیت تشخیص مواد غذایی موجود می‌تواند از طریق تلفن همراه شما موجودی مواد غذایی را اطلاع رسانی کند. برای مثال می‌توانید تعداد تخم مرغ‌های موجود در یخچال را با استفاده از اپلیکیشن مشاهده کنید.

با پیشرفت تکنولوژی یخچال‌های هوشمند قادرخواهند بود به فروشگاه‌های اینترنتی نیز متصل شوند. هنگامی که موجودی تخم مرغ در یخچال پایین باشد یخچال هوشمند می‌تواند به‌طور خودکار از طریق فروشگاه اینترنتی تخم مرغ برای خانه سفارش دهد. میزان سفارش و تایم سفارش و … به‌وسیله اپلیکیشن هوشمند قابل تنظیم و کنترل است. درست است این امکان فعلا در ایران وجود ندارد و فروشگاه‌های ما فاقد زیرساخت‌های لازم هستند اما این کار در آینده نزدیک قطع قابل اجرا خواهد بود.

نمایشگر یخچال‌های هوشمند به شما این امکان را می‌دهد تا از هر نقطه‌ای و با استفاده از اپلیکیشن خانه هوشمند متن دلخواه خود را روی نمایشگر بنویسید تا پیغام شما توسط افراد خانه مشاهده شود.

لباسشویی هوشمند

ماشین لباسشویی هوشمند

لباسشویی‌های هوشمند می‌توانند بااستفاده از اپلیکیشن خانه هوشمند اتمام شستشوی لباس را اطلاع رسانی کنند. همچنین قابلیت کنترل از راه دور ماشین لباسشویی نیز توسط اپلیکیشن امکان پذیر است. می‌توانید از راه دور لباسشویی را خاموش و روشن کنید، دما و سرعت خشک کن و تمام قابلیت‌های دیگر لباسشویی را کنترل کنید.

ماشین ظرفشویی هوشمند

ماشین‌های ظرفشویی هوشمند نیز امکاناتی مشابه با لباسشویی‌های هوشمند را دارند. قابلیت خاموش و روشن کردن از راه دور و تنظیم دمای شستشو و … از جمله قابلیت‌های اصلی ماشین‌های ظرفشویی هوشمند به شمار می‌روند.

لوازم سرمایشی و گرمایشی هوشمند

سیستم مدیریت لوازم خانگی هوشمند

بخش عمده‌ای از مصرف انرژی در خانه‌ها مربوط به وسایل سرمایشی و گرمایشی می‌باشد. مزیت اصلی هوشمندسازی این وسیله‌ها کاهش مصرف انرژی در خانه می‌باشد.

لوازم سرمایشی و گرمایشی با سایر اجزای خانه‌هوشمند در ارتباط هستند. برای مثال هنگامی که سناریو خروج در خانه هوشمند فعال می‌شود، فعالیت لوازم سرمایشی و گرمایشی بسته به شرایط می‌تواند تغییر کند. همچنین از راه دور قابلیت تنظیم دمای محیط خانه وجود دارد که بسته به دمای انتخابی شما و دمای بیرون خانه و…  شوفاژ و یا کولر فعالیت می‌کند تا دما را به میزان درخواستی شما برساند.

لوازم سرمایشی و گرمایشی هوشمند

لوازمی که در این مقاله ویژگی‌ها و قابلیت‌هایشان معرفی شدند تنها بخشی از لوازمی بودند که قابلیت هوشمندسازی دارند و معرفی کامل همه لوازم در یک مقاله میسر نیست. با هوشمندسازی لوازم خانگی هزینه‌های خانه به‌طور چشم‌گیری کاهش پیدا می‌کنند و آسایش ساکنین خانه را به همراه دارد. این دلایل باعث می‌شود تا هوشمندسازی لوازم خانگی یک کار کاملا درست و منطقی به‌حساب بیاید.در بخش کامنت‌ها منتظر نظرات و سوالات شما درباره لوازم خانگی هوشمند هستیم. برای مشاهده تصاویر بیشتر از لوازم خانگی هوشمند ما را در اینستاگرام  دنبال کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *