سیستم پارکینگ هوشمند

با توجه به گسترش شهرها، تعداد خودروها نیز افزایش پیداکرده است. بنابراین یکی از دغدغه‌های مردم، پیدا کردن جای امنی برای پارک خودروهاست. بر همین اساس پارکینگ هوشمند یکی از نیازهای جامعه محسوب می‌شود؛ زیرا پارکینگ‌های معمولی دیگر جوابگوی نیاز مردم نیستند.

پارکینگ‌های هوشمند خودروهای بیشتری را در خود جای می‌دهند. همچنین سیستم پارکینگ هوشمند، امتیازات ارزشمندی را به شهروندان و یا صاحبان پارکینگ‌ها ارائه می‌دهد. به‌طوری‌که از دغدغه‌های فکری آنها می‌کاهد و منجر به‌راحتی و رفاه بیشتر آنها می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با این نوع پارکینگ‌ها ما را تا پایان این مطلب همراهی کنید.

مزیت پارکینگ هوشمند برای شهروندان

در پارکینگ هوشمند سعی شده است تا آسایش و رفاه تمامی رانندگان لحاظ شود. بنابراین این پارکینگ‌ها نسبت به پارکینگ‌های معمولی مزیت‌های قابل‌توجهی دارند.

1- پیدا کردن جای پارک بدون دردسر

همواره پیدا کردن جای پارک، حتی در داخل پارکینگ‌ها کار سختی است. در حالیکه در پارکینگ‌های هوشمند، پارک کردن خودرو هیچ دردسری نخواهد داشت.

2- راهنمایی با علامت‌ها برای پیدا کردن نزدیک‌ترین پارکینگ

رانندگان به‌راحتی با دنبال کردن علامت‌ها و نشانه‌ها، نزدیک‌ترین مکان را برای پارک خودرو خود پیدا خواهند کرد.

3- کاهش زمان برای جستجوی جای پارک

در این پارکینگ‌ها برای یافتن جای پارک، جستجو لازم نیست. زیرا راننده به‌راحتی به‌جای خالی هدایت می‌شود.

4- مشخص کردن جای پارک برای رانندگان معلول

یکی از مزیت‌های این نوع پارکینگ‌ها این است که جای پارک افراد معلول نیز با چراغ‌هایی مشخص‌شده‌اند. بنابراین این افراد برای سوار یا پیاده شدن از خودرو مشکلی نخواهند داشت.

5- پایین آوردن استرس راننده در ایستگاه‌ها، فرودگاه‌ها یا مراکز خرید

در صورتی‌که راننده عجله داشته باشد تا زودتر به برنامه خود برسد، این پارکینگ‌ها بهترین گزینه برای پارک ماشین هستند. زیرا راننده استرس از دست دادن زمان را نخواهد داشت.

6- ذخیره سوخت

با توجه به اینکه عمل پارک خودرو بسیار سریع اتفاق می‌افتد، بنابراین در مصرف سوخت صرفه‌جویی به عمل خواهد آمد.

7- آسودگی و آسایش کامل

این پارکینگ‌ها از هرجهت مکانی امن برای خودرو خواهند بود. بنابراین راننده با آسودگی خیال به سراغ کارهای خود خواهد رفت.

مزیت هوشمند سازی پارکینگ برای صاحبان پارکینگ‌ها

هوشمند سازی پارکینگ‌ها، فواید بسیاری برای صاحبان پارکینگ‌ها نیز دارد. ازجمله  فواید هوشمند سازی به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

1- کاهش نارضایتی مشتریان

در پارکینگ‌های معمولی ممکن است، درصد انجام خطاهای انسانی بیشتر است. بنابراین ممکن است راننده‌ها از خدمات پارکینگ ناراضی باشند. اما هوشمند سازی ضریب این خطاها را پایین می‌آورد. بنابراین میزان نارضایتی افراد نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

2- پایین آمدن هزینه‌های کاری و نیروی کار

در پارکینگ‎‌های هوشمند همه خدمات مکانیزه انجام می‌شود. بنابراین به نیروی انسانی کمتری نیاز خواهد بود. این در حالی است که صاحبان پارکینگ‌های معمولی حقوق، بیمه و مزایای بیشتری را به نیروی انسانی اختصاص می‌دهند.

3- مدیریت پربازده و کنترل پارک خودرو

در این پارکینگ‌ها مدیریت خودروها موفقیت‌آمیز است. درواقع امکان راه بندان و تجمع خودروها در یک مکان به صفر می‌رسد. بار کمتری بر دوش مدیر پارکینگ می‌باشد و احتمال برخورد اتومبیل‌ها نیز نزدیک به صفر خواهد بود.

4- کاهش ازدحام در فضای پارکینگ

در این پارکینگ‌ها، فضای پارکینگ همواره آرام است. هیچ شلوغی و ازدحامی اتفاق نمی‌افتد؛ زیرا خودروها در همان بدو ورود مقصد خود را می‌شناسند و به درستی در سر جای خود قرار می‌گیرند.

5- درآمد بیشتر برای صاحب پارکینگ

با توجه به اطلاع‌رسانی سیستم در این پارکینگ ها، راننده‌ها از وجود جای خالی برای پارک مطلع می‌شوند. بنابراین رانندگان از بیرون پارکینگ، جاهای خالی در داخل پارکینگ را پیدا می‌کنند و به سمت پارکینگ هدایت می‌شوند.  

جذب مشتری اتفاقی است که در هر کسب‌وکاری به درآمد منجر می‌شود. بنابراین این اتفاق برای صاحب پارکینگ درآمدی را رقم خواهد زد؛ اما در پارکینگ‌های معمولی ممکن است جای خالی از چشم رانندگان در داخل پارکینگ نیز دور بماند.

انواع پارکینگ‌های هوشمند از نظر چیدمان خودروها

سیستم مدیریت پارکینگ هوشمند

توجه داشته باشید که هوشمند سازی تنها در مورد پارکینگ‌های بزرگ شهری نیست. بزرگترین هدف در هوشمند سازی پارکینگ‌ها جای دادن ماشین‌های بیشتر در فضای کمتر است. یعنی حتی شما می‌توانید پارکینگ خانگی خود را نیز هوشمند کنید تا بتوانید از فضا به بهترین نحو استفاده نمایید.

در حالت کل ازنظر چیدمان پارکینگ‌های هوشمند به این صورت تقسیم بندی می‌شوند.

  • پارکینگ روتاری
  • پارکینگ خانگی
  • پارکینگ برجی یا طبقاتی
  • پارکینگ جکی
  • پارکینگ زیرزمینی
  • پارکینگ پازلی

تجهیزات پارکینگ هوشمند

در داخل پارکینگ‌های هوشمند، تجهیزات مختلفی وجود دارد. از جمله مهمترین تجهیزات در پارکینگ هوشمند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- سنسور هوشمند

این سنسورها ورود و خروج خودرو را مورد بررسی قرار می‌دهند و جاهای خالی را به رانندگان نشان خواهند داد.

2- راهبند

راهبندها شامل یک بازو یا بوم هستند. و به صورت هیدرولیک یاالکتروموتور می‌باشند. معمولا طول این راهیندها بین ۱ تا ۸ متر است. این راهبندها با کنترل از راه دور و ریموت باز می‌شوند. گرچه در پارکینگ هوشمند می‌توانید این راهبندها را به کنترلر، کارتخوان و یا سیستم کامپیوتر مرکزی متصل کرد.

3- کارتخوان جایگاه پارک

این دستگاهها در جای جای پارکینگ قرار دارند. بدین ترتیب راننده پس از پارک خودرو این کارت را به دستگاه می‌کشد تا جای پارک خودرو در کارت ثبت شود. بنابراین در بازگشت با فشار دادن این کارت بر دستگاه، جای پارک خودرو خود را پیدا خواهد کرد.

4- آنتن برد بلند

آنتن برد بلند در کنار راهبندهای الکترومکانیکی و تجهیزات اتوماتیکی پارکینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرد این دستگاه این است که به صورت اتوماتیک خودروها را شناسایی می‌کند.

ما در شرکت خانه هوشمند ساید همواره آماده ارائه مشاوره و خدمات به شما عزیزان هستیم. بنابراین برای هوشمند سازی پارکینگ خود با ما تماس بگیرید.

همچنین در صورت داشتن هر گونه سوال، می‌توانید آن را برای ما در زیر همین پست بنویسید تا در اسرع وقت پاسخ‌گوی شما باشیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *