سیستم روشنایی هوشمند و تاثیر آن در امنیت خانه

ما کمابیش با سیستم روشنایی آشنا هستیم. به‌طورکلی مجموعه تجهیزاتی که چراغ‌ها و لامپ‌های منزل ما را روشن و خاموش می‌کنند، سیستم روشنایی را تشکیل می‌دهند. اما با روی کار آمدن سیستم روشنایی هوشمند ، این تجهیزات عملکردی بهتر، جذاب‌تر و مقرون‌به‌صرفه پیدا کرده‌اند.

هوشمند سازی سیستم روشنایی به همان اندازه که به راحتی و آسایش انسان‌ها کمک می‌کند، یک سیستم امنیتی و محافظ جان انسان‌هاست. بنابراین سعی کرده‌ایم در این مطلب کمی بیشتر در مورد این فناوری پیشرفته صحبت کنیم. اگر مایل هستید تا در مورد سیستم روشنایی هوشمند، بیشتر بدانید، ما را تا پایان این مطلب همراهی کنید.

سیستم روشنایی هوشمند چیست و چه عملکردی دارد؟

تاثیر سیستم های روشنایی هوشمند بر بهبود امنیت

یکی از حوزه‌های جدید در مدیریت ساختمان، هوشمند سازی سیستم روشنایی است که بیشتر در ساختمان‌های امروزی به‌کار می‌رود.

این سیستم به شما این امکان را می‌دهد که بااستفاده از برنامه یا اپلیکیشنی که در گوشی آیفون، تبلت و گوشی اندروید خود دارید، آن را کنترل کنید.

همچنین شما می‌توانید با کنترل از راه دور، میزان روشنایی لامپ را تنظیم کنید و یا با  ال ای دی‌های رنگی می‌توانید رنگ لامپ‌ها را تغییر دهید. 

برای افزایش امنیت و جلوگیری از سرقت از منزل نیز می‌توانید از راه دور،  چراغ‌های قسمتی از منزل را روشن نمایید و حضور افراد را در خانه شبیه سازی کنید. بدین ترتیب کسی متوجه عدم حضور شما در منزل، نخواهد شد.

مهم‌ترین مزایای سیستم‌های روشنایی هوشمند کدام هستند؟

مزایای سیستم های روشنایی هوشمند

صرفه‌جویی در مصرف انرژی

این سیستم به شما کمک خواهد کرد تا به‌اندازه از برق و روشنایی استفاده کنید. همچنین درصورتی‌که موقع بیرون رفتن از خانه، فراموش کنید که چراغی را خاموش نمایید. سیستم موضوع را با پیامی اطلاع خواهد داد. بنابراین می‌توانید از راه دور چراغ را خاموش نمایید.

راحتی استفاده از روشنایی

استفاده از این سیستم بسیار آسان است. با توجه به سناریوهایی که برای این سیستم نوشته می‌شود، شما به‌راحتی می‌توانید از روشنایی استفاده نمایید، بدون اینکه مجبور به جستجوی کلید شوید.

طراحی سناریو

برای این سیستم می‌توانید، سناریوهایی تعریف کنید. همچنین این سیستم می‌تواند با توجه به زمان طلوع و غروب خورشید و یا میزان شدت نور طبیعی، نور لامپ‌ها را تنظیم نماید.

زیباسازی محیط داخلی و خارجی ساختمان

سیستم روشنایی هوشمند در آب‌نماها، تزیینات داخل اتاق‌ها و… بسیار موثر خواهد بود. همچنین شما می‌توانید با استفاده از این سیستم دیگر دغدغه گل و گیاهان داخل گلخانه را نداشته باشید.

حفظ امنیت خانه

از دیگر مزایای سیستم روشنایی هوشمند، حفظ امنیت است. این سیستم می‌تواند با اتکا به سنسورهای حرکتی و با کمک دوربین‌های مداربسته، در مقابل حرکت واکنش نشان دهد. بدین ترتیب چراغ‌ هشدار در ورودی خانه روشن خواهد شد.

و…

تکنیک‌های روشنایی خانه را بیشتر بشناسیم.

بعضی از افراد در مورد نورپردازی خانه اطلاعاتی دارند و بعضی از نورپردازی فقط این را می‌دانند که اگر یک نقطه تاریک بود، با نصب یک لامپ می‌توان آن را روشن کرد. اما به‌طور کلی 3 نوع نورپردازی وجود دارد:

۱- نورپردازی عمومی که شامل لامپ وسط سقف و نور خورشید می‌باشد.

۲- نورپردازی کاری؛ که معمولاً روی یک میز و برای مطالعه و انجام کارها اجرا می‌شود.

۳- نورپردازی متمرکز که جنبه‌ی زینتی داشته و توجه افراد را به یک دیوار جذب می‌کند.

سیستم روشنایی هوشمند می‌تواند برای هر کدام از این نورپردازی‌ها سناریویی خاصی داشته باشد.

در سیستم هوشمند، چه نوع لامپی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

در سیستم روشنایی هوشمند، چند نوع لامپ بسیار پرکاربرد هستند. این لامپ‌ها شامل؛

1-    ریسه‌های آل ای‌دی: برجسته‌ترین نقطه‌ی خانه شما، زیر کانتر آشپزخانه، دور آینه‌ حمام و…می‌باشد. لذا نور پس زمینه را با استفاده از این نوع لامپ‌ها، در این نقاط ایجاد کنید.

این آل ای دی‌ها ازلحاظ مصرف انرژی نسبت به سایر لامپ‌های الکتریکی مقرون به صرفه‌تر هستند.

این ریسه‌ها برنامه‌پذیر می باشند و با برنامه زمانی که شما به آن‌ها می‌دهید روشن و خاموش می‌شوند و یا حتی تغییر رنگ می‌دهند.

2-    دیمرهای خودکار: دیمر وسیله‌ای است که نور لامپ را به طور خودکار کم می‌کند. دیمرهای هوشمند بر روی دیوار نصب می‌شوند و میزان روشنایی هر نوع نور را در فضا کنترل می‌کند.

بهتر است بدانید، نور محیط بر خواب افراد تأثیر می‌گذارد. مثلاً نور آبی، خواب را از چشمان شما می‌گیرد، در حالی که نور زرد باعث می‌شود زودتر به خواب بروید.

لامپ‌های دیمردار با دست روشن و خاموش نمی‌شوند و باید با کنترل از راه دور آنها را به کار بیاندازید و بدون نگرانی کنترل و مدیریت‌شان کنید.

در ادامه بخوانید؛ مزایای فوق العاده سیستم هایی روشنایی هوشمند

مدیریت سیستم روشنایی هوشمند به چه صورت می‌باشد؟

روشنایی هوشمند

سیستم هوشمند به روش‌های مختلف مدیریت خواهد شد. این روش‌ها شامل موارد زیر می‌باشد:

۱-سیستم روشنایی دستی (Manual): ساده‌ترین روش مدیریت سیستم روشنایی، روش دستی است. بدین‌صورت‌که روشن و خاموش کردن یک لامپ توسط شخص و با یک کلید انجام می‌گیرد.  قدیمی‌ترین نوع این کلید به صورت رله‌ای کار می‌کنند و جدیدترین این کلیدها، کلیدهای لمسی هستند.

۲-روشنایی هوشمند تشخیص حضور: در راه پله‌ها و پارکینگ از سیستم روشنایی تشخیص حضور استفاده می‌شود. یک سری سنسورهای حرکت که به سیستم روشنایی محیط متصل هستند، در صورتی که فرد یا جسمی در محدوده دید این سنسورها باشد لامپ‌ها برای مدت زمان معینی روشن می‌ماند.

۳-سیستم روشنایی زمان‌بندی شده: برای روشنایی تابلوهای تبلیغاتی در خیابان‌ها از این روش استفاده می‌شود. این روش برای مکان‌هایی مناسب است که برای مدت زمان معین و در بازه‌های تکراری باید روشن باشند. در این روش از تایمرها استفاده می‌شود.

۴-سیستم روشنایی اتوماتیک: در این روش میزان نور یا میزان شدت روشنایی بااستفاده از لوکس متری که در محیط نصب می‌شود اندازه گیری می‌شود. روشن شدن لامپ‌ها با استفاده از یک کنترلر انجام می‌شود.

هوشمندسازی روشنایی خانه ارزش صرف کردن هزینه را دارد. فقط باید کمی پول خرج کنید و بلندمدت از این سیستم، سود ببرید. برای این سرمایه‌گذاری بلندمدت می‌توانید با ما مشورت کنید. ما در شرکت خانه هوشمند ساید سعی بر این داریم تا بهترین مشاوره و خدمات را به شما ارائه دهیم.

همچنین نظرات و پیشنهادات خود را می‌توانید در زیر همین پست برای ما بنویسید. ما مشتاقانه منتظر شنیدن نظرات و تجربیات شما هستیم. همچنین سعی خود را خواهیم کرد تا در اسرع وقت پاسخگوی شما باشیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *