دوش هوشمند

همان‌طور که می‌دانید، عمده میزان مصرف آب در خانه‌ها مربوط به حمام می‌باشد. هدر رفت آب و سایر انرژی‌های در حمام باعث افزایش هزینه‌ها و مشکلات دیگری در خانه‌ها می‌شود. دوش هوشمند به این منظور ساخته‌شده تا هزینه‌های ناشی از هدر رفتن آب و گاز و سایر منابع انرژی را کاهش دهد. همچنین استفاده‌ از دوش‌های هوشمند مزایای دیگری نیز دارد که در این مقاله به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت. پس در ادامه مقاله همراه ما باشید.

دوش هوشمند

دوش هوشمند چیست؟

کنترل دوش هوشمند

دوش‌های‌ هوشمند بخش مهمی ‌از یک خانه‌ هوشمند[SE1]  محسوب می‌شوند. در این دوش‌ها برای باز و بسته کردن آب و تنظیم فشار آن، از کلیدهای الکتریکی استفاده می‌کنند. همچنین دوش‌های هوشمند دارای اپلیکیشن اختصاصی هستند. با استفاده از اپلیکیشن می‌توان زمان حضور در حمام و میزان انرژی مصرفی در طول حمام را مشاهده کرد. امکان ایجاد محدودیت در زمان حمام کردن، تنظیم دما و فشار پیش‌فرض نیز به‌وسیله اپلیکیشن وجود دارد. همچنین قابلیت تعریف سناریو حمام نیز به ‌لطف دوش هوشمند امکان‌پذیر خواهد بود.

مزایای دوش‌‌های هوشمند نسبت به معمولی

دوش‌های هوشمند با داشتن امکانات و قابلیت‌های جدید و کاربردی، در آینده‌ای نزدیک جایگزین دوش‌های معمولی خواهند ‌شد. مزایا و قابلیت‌های این دوش‌ها شامل موارد زیر می‌باشد.

اپلیکیشن کنترل حمام

کاهش هزینه‌ها

شیرهای دوش معمولی معمولا بعد از مدتی دچار هرزی می‌شوند. مشکلی که بعد از هرز شدن شیر‌های آب به‌ وجود می‌آید، چکه کردن آب و هدر رفت آن است. یکی از تفاوت‌های اصلی دوش‌های معمولی و هوشمند این است که در دوش‌های هوشمند شیر آب وجود ندارد. کنترل دما و فشار آب به‌وسیله کلید الکتریکی نصب‌شده بر روی دیوار انجام می‌شود. این کار می‌تواند هزینه بالای شیرهای حمام را از بین ببرد. همچنین با جلوگیری از هدر رفت آب، میزان مصرف آب‌ خانه هوشمند را به‌طور قابل‌ملاحظه ای کاهش دهد.

از طرفی اپلیکیشن خانه هوشمند می‌تواند زمان حضور در حمام همه افراد خانه را اندازه‌گیری کند. با‌این ویژگی می‌توانید میزان مصرف انرژی هر فرد از خانواده در حمام را بدست آورید. ایجاد محدودیت زمانی حمام‌ کردن برای افراد پرمصرف خانه می‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد.

نمایی از اپلیکیشن کنترل حمام هوشمند

مورد دیگر اینکه، با استفاده از اپلیکیشن می‌توان دمای آب را نیز مشاهده کرد. همچنین در برخی مدل‌های دوش هوشمند، دمای آب به‌وسیله صفحه‌نمایش LED در دوش‌های هوشمند نیز قابل‌مشاهده است. برخی از افراد همیشه با دمای بالای آب حمام می‌کنند. چون بدن افراد با‌این دما خود را وفق داده است، متوجه نمی‌شوند که دمای آب بالاست و از‌نظر خودشان دمای آب طبیعی است. مشاهده دمای آب و قابل تنظیم بودن آن می‌تواند تاثیر مستقیمی‌ ‌بر کاهش هزینه‌های گاز و سایر منابع انرژی داشته ‌باشد.

اولین کاری که هر فرد بعد از باز کردن شیر آب در حمام انجام می‌دهد، تنظیم دما و فشار آب است. بعضی مواقع این کار تا 5 دقیقه نیز زمان می‌برد. یکی از مزیت‌های دوش‌های هوشمند نسبت ‌به دوش‌های معمولی این است که دوش‌های هوشمند نیازی به تنظیم فشار و دما ندارند. دما و فشار مناسب هر فرد در حافظه سیستم هوشمند ذخیره می‌شود.

هماهنگی با سایر امکانات خانه هوشمند

شاید برای شما هم این قضیه پیش‌آمده باشد که هنگام حضور در حمام کسی پشت در مانده باشد و شما صدای آیفون را از حمام نشنیده باشید. هنگام حضور شما در حمام، دوش‌های هوشمند به سیستم‌های هوشمند پیغام می‌فرستند. سیستم‌های خانه هوشمند با استفاده از سنسور حضور افراد، شناسایی می‌کنند که شخص دیگری در خانه وجود دارد یا خیر. سپس اگر کسی در خانه نباشد سناریو حمام فعال می‌شود.

 این سناریو قابلیت شخصی‌سازی دارد و امکانات متنوعی را می‌تواند داشته باشد. به‌طور مثال هنگامی‌که آیفون خانه زده می‌شود، چراغ‌های حمام با استفاده از چشمک زدن می‌توانند حضور شخصی را پشت در اطلاع‌رسانی کنند.

صرفه‌جویی در زمان

هنگامی‌که می‌خواهید از وان حمام استفاده کنید بدون نیاز به حضور در حمام و تنها با استفاده از اپلیکیشن دوش هوشمند می‌توانید وان را از آب پر کنید. دمای آب نیز از طریق اپلیکیشن قابل تنظیم است. با این کار دیگر زمان شما برای پر کردن وان به‌ هدر نمی‌رود.

دما و فشار آب نیز توسط خود دوش هوشمند تنظیم می‌شود. مجموع این ویژگی‌ها باعث صرفه‌جویی در زمان حمام کردن خواهد شد.

آرامش بی حد و مرز

ابزار کنترل دوش هوشمند

دوش‌های هوشمند می‌توانند به تجهیزات خانه هوشمند متصل‌ شوند. به‌طور مثال می‌توان با استفاده از اپلیکیشن خانه هوشمند سیستم‌های صوتی را فعال کرد تا هنگام فعال شدن سناریو حمام، آهنگ‌های مورد‌علاقه از حمام پخش شوند.

همچنین دوش‌های هوشمند مجهز به چراغ‌های رنگی هستند که می‌توانید با رنگ مورد‌علاقه خود آن را تنظیم کنید. همچنین با درجه حرارت آب نیز رنگ‌ها می‌توانند تغییر کنند. بنابه‌ نظر روان‌شناسان استفاده از رنگ‌های دلخواه در دکوراسیون خانه و سایر محیط‌ها آرامش‌بخش است و فشار‌های عصبی را کاهش می‌دهد.

ویژگی‌های بیان‌شده تنها بخشی از امکانات دوش‌های هوشمند است و این دوش‌ها قابلیت‌های خیلی بیشتری دارند. هزینه پایین‌تر نسبت به خیلی از شیرآلات حمام نیز از دیگر مزیت‌های دوش‌های هوشمند است. برای دریافت مشاوره بیشتر در مورد هوشمند سازی و نصب دوش‌های هوشمند از طریق راه‌های ارتباطی با ما در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *