کنترل مصرف انرژی

یکی از مزایای مهم هوشمند سازی خانه‌ها کمک به کاهش مصرف انرژی است. در خانه‌های هوشمند بیشتر کار‌ها به‌صورت هوشمندانه و خودکار انجام می‌شود. این کار علاوه بر صرفه‌جویی در زمان، می‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد و مصرف انرژی را نیز پائین بیاورد.

حدود ۲۹٪ از کل انرژی مصرفی در ایران صرف استفاده در خانه‌ها می‌شود که این رقم بسیار بالاتر از میانگین جهان است. یکی از دلایل اصلی این‌امر ساخت‌و‌ساز غیر‌اصولی و نامناسب خانه‌های شهری است. طبق بررسی‌های انجام‌شده مهم‌ترین دلیل اتلاف انرژی عایق نبودن محیط خانه است. پس لازم است قبل از هوشمند سازی تا حد ممکن خانه عایق انرژی شود و تبادل انرژی کمی ‌با محیط بیرون داشته باشد. پس از اطمینان از عایق ‌بودن خانه و نداشتن ارتباط انرژی با محیط بیرون می‌توان با هوشمند سازی خانه حدود ۴۰ درصد مصرف انرژی را کاهش ‌داد. در این مقاله به بررسی چگونگی کاهش مصرف انرژی توسط خانه‌های هوشمند خواهیم پرداخت پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

خانه هوشمند لوکسون

رفتار ساکنین خانه بعد ‌از گذشت مدتی توسط سیستم‌های خانه هوشمند مورد شناسایی و بررسی قرار می‌گیرد. به‌طور‌مثال اگر همه اعضاء ‌خانواده شاغل باشند، خانه‌های هوشمند با‌ تشخیص این ‌وضعیت سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی را تا نیم‌ساعت قبل‌‌از برگشت از محل‌کار غیرفعال می‌کنند. با‌این رویه مصرف‌ گاز و برق به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش پیدا می‌کند.

سیستم‌های خانه هوشمند می‌توانند با‌اتصال به شبکه‌ اینترنت از وضعیت ‌جوی اطلاع پیدا‌ کنند. سپس با ‌مقایسه و در نظر گرفتن دمای داخل و بیرون خانه، مناسب‌ترین دما را برای خانه انتخاب می‌کنند. عدم دخالت انسانی در کنترل دما مشکل سردی و گر‌می‌بیش‌از‌حد خانه‌ها را حل می‌کند و  باعث ایجاد یک وضعیت پایدار و مناسب در داخل خانه می‌شود. البته در مواقعی که تمایلی به تنظیم خودکار دما وجود ندارد می‌توان حالت تنظیم دستی را فعال کرد. پس نگرانی از بابت مدیریت همه امور به خانه به‌وسیله خانه هوشمند وجود ندارد.

هرگاه بخش عمده‌ای از انرژی گرمایشی یا سرمایشی خانه از طریق پنجره باز یا سایر عوامل به بیرون خانه انتقال پیدا کند، سیستم‌های هوشمند با اطلاع‌رسانی به‌موقع می‌توانند از این کار جلوگیری کنند. مجموع این اطلاع‌رسانی‌ها و اقدامات توسط سیستم‌های هوشمند در‌نهایت منجر به کاهش مصرف انرژی می‌شود. برای مطالعه کامل نحوه کارکرد سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی اینجا کلیک کنید.

اپلیکیشن مخصوص برند لوکسون

کنترل روشنایی در خانه‌های هوشمند

اپلیکیشن خانه هوشمند قادر است تا در زمان‌های اوج مصرف به شما هشدار دهد تا در حد امکان کمترین استفاده را از وسایل برقی پرمصرف داشته باشید. این روش می‌تواند یک راهکار کارآمد برای کاهش مصرف برق در خانه باشد.

همچنین اپلیکیشن خانه هوشمند قادر است تا میزان مصرف بخش‌های مختلف ساختمان را گزارش دهد تا ساکنین خانه متوجه شوند کدام وسیله‌ها و بخش‌ها بیشترین انرژی را مصرف می‌کنند. این کار می‌تواند روی رفتار ساکنین خانه تاثیر بگذارد و باعث کاهش مصرف انرژی در خانه شود.

خانه هوشمند با شناسایی رفتار کاربران و شناسایی عواملی مثل زمان خوابیدن و حضور نداشتن در خانه، میزان استفاده از بخش‌های مختلف خانه و قابل تنظیم بودن نور چراغ‌ها، روشنایی بخش‌های مختلف را به‌طور خودکار کنترل می‌کند. به‌طور‌مثال زمانی که شما در خانه حضور ندارید و سناریو خروج فعال است تمام چراغ‌های خانه خاموش می‌شوند. یا هنگامی­که در اتاق نشسته اید و در پذیرایی حضور ندارید تا زمان حضور شما در اتاق، چراغ­های پذیرایی در صورت تعریف سناریو توسط شما خاموش خواهند ماند.

loxone-config

کنترل لوازم خانگی در خانه‌های هوشمند

لوازم‌خانگی که در خانه‌ها استفاده می‌شوند اگر به سیستم هوشمند سازی متصل شوند، در مواقعی که از آن‌ها استفاده نمی‌شود، با تشخیص سیستم هوشمند سازی خاموش می‌شوند تا از هدر رفت انرژی جلوگیری شود. همچنین هنگامی‌که خانه را به‌قصد سفر‌های درون‌شهری و … ترک می‌کنیم، ممکن است به ‌خاطر عجله برخی لوازم و چراغ‌ها در خانه روشن بمانند؛ اما با فعال کردن سناریو خروج در اپلیکیشن خانه هوشمند می‌توانید همه دستگاه‌های فعال که نیازی به روشن بودنشان نیست را خاموش کنید.

در ادامه مقاله بخوانید: لوازم خانگی در خانه‌های هوشمند

 

نقش پرده‌های هوشمند در کاهش مصرف انرژی

سیستم‌‌های هوشمند با‌اتصال به شبکه اینترنت و یا سنسورهای محیطی می‌توانند دمای هوای بیرون و وضعیت جوی را تشخیص دهند. اگر در محیط بیرون نور خورشید وجود داشت، سیستم‌های هوشمند تا زمانی که خورشید همچنان وجود دارد پرده‌ها را باز می‌کنند تا به‌وسیله نور خورشید بخشی از گرمای خانه تامین شود. به‌این‌ترتیب نیازی به فعالیت وسیله‌هایی همچون شوفاژ در خانه نیست و مصرف انرژی به‌طور قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند. همچنین زمانی که هوا آفتابی باشد سیستم هوشمند با باز کردن پرده‌ها از نور طبیعی خورشید برای روشن کردن خانه استفاده ‌می‌کند و تا زمان غروب خورشید دیگر نیازی به روشن کردن وسایل روشنایی در خانه ندارید و این کار باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود.

 

شیرآلات هوشمند و تأثیر آنها در کاهش مصرف انرژی

از دیگر دلایل پایین بودن مصرف در خانه‌های هوشمند این است که به‌طور مثال اگر شما از شیرآلات هوشمند در حمام خانه خود استفاده کنید، بعد از مدتی که به‌طور کامل رفتار شما توسط سیستم آنالیز شد، دما و شدت آبی که هر فرد در هنگام دوش گرفتن استفاده می‌کند، در حافظه سیستم ذخیره می‌شود. پس هنگامی‌که فرد مشغول حمام کردن می‌شود دیگر لازم نیست آب را تا رسیدن به فشار و دمای دلخواه خود هدر دهد و سیستم خودش آب را تنظیم می‌کند.

نرم افزار بهینه سازی انرژی لوکسون در خانه

هزینه هوشمند سازی در برخی موارد خیلی به‌صرفه‌تر از استفاده از تجهیزات معمولی است. به‌طور مثال در شیرآلات حمام با هوشمند سازی کردن دیگر بحث خرابی و هزینه بالای شیرآلات به وجود نمی‌آید و از بسیاری از شیرآلات عادی موجود در بازار ارزان‌تر است. پس هوشمند سازی علاوه بر مزایای فراوان می‌تواند هزینه‌های خانه را در بلند‌مدت به طرز قابل‌توجهی کاهش دهد.

اگر برای هوشمند سازی خانه خود نیاز به مشاوره رایگان ما داشتید، از طریق راه‌های ارتباطی موجود با ما در تماس باشید.

درخواست مشاوره هوشمندسازی تخصصی


مهندسین مشاور هوشمندسازی

در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت:

درخواست

مشاوره تخصصی