سیستم آبیاری هوشمند

در حال حاضر نزدیک به 70 درصد از منابع آب جهان را سیستم آبیاری به خود اختصاص داده است. در کنار این، افزایش روزافزون جمعیت جهان و کاهش منابع آبی به یک دغدغه اصلی تبدیل‌شده است. چراکه به دلیل روش‌های ناکارآمد بر مصرف آب، نیمی از آبی که برای آبیاری صرف می‌کنیم تلف می‌شود.

در این راستا تجهیزات بسیاری برای مدیریت مصرف منابع آب تولید و عرضه گردیده است. سیستم آبیاری هوشمند یکی از شاخص‌ترین این محصولات می‌باشد که بسیار مقرون‌به‌صرفه بوده و به‌سادگی قابل پیاده‌سازی است.

آبیاری هوشمند جذابیت‌های خاص خود را دارد که در ادامه این مقاله به آن‌ها پی خواهید برد. اگر گمان می‌کنید که فقط تعداد معدودی از افراد توانایی تهیه این سیستم رادارند، سخت در اشتباه هستید؛ زیرا این سیستم قابلیت پیاده‌سازی و استفاده آسانی داشته و هزینه سرسام‌آوری به همراه ندارد.

برای آشنایی با جنبه‌های دیگر سیستم آبیاری هوشمند شمارا به خواندن ادامه این مطلب دعوت می‌کنم.

سیستم آبیاری هوشمند به چه صورت امکان‌پذیر است؟

هوشمند سازی سیستم آبیاری به دو حالت امکان‌پذیر می‌باشد که هر یک از این حالت‌ها را به‌طور خلاصه موردبررسی قرار می‌دهیم.

در حالت اول کنترل‌کننده‌های آبیاری هوشمند قرار دارند که یک واحد مستقل می‌باشند و سیستم آبیاری را کنترل می‌کنند. برای این منظور باید سازگاری آن‌ها با دیگر تجهیزات موجود را مدنظر قرارداد.

در حالت بعدی آبیاری‌های معمولی قرار دارند که تنها بااتصال یک رله هوشمند می‌توان آن‌ها را هوشمند سازی کرد. در این سیستم تا زمانی که ماژول هوشمند با هاب خانه هوشمند شما سازگار باشد، لزومی به متصل کردن آن با سایر دستگاه‌های هوشمند خانه خود را ندارید.

در بیشتر باغ‌ها، شیلنگ‌ها و تجهیزات دارای اهرم حرکتی هستند که کنترل‌کننده‌های آبیاری را به منبع تغذیه خود متصل می‌کنند. هوشمند کردن آبپاش معمولی کار چندان دشواری نیست؛ بنابراین برای راحتی بیشتر می‌توانید درراه اندازی این سیستم از یک کادر حرفه‌ای نیز کمک بگیرید.

به‌طور خلاصه، این سیستم اطلاعاتی در مورد آب‌وهوا، شرایط خاک و … را در اختیارتان قرار می‌دهد؛ اما اصلی‌ترین مزیت آن ارائه امکانات مدیریتی است. باید یادآور شویم که نصب و راه‌اندازی این سیستم بسیار ساده بوده و همانند سایر دستگاه‌های هوشمند قابل‌کنترل است.

آبیاری هوشمند چگونه کار می‌کند؟

مدیریت آبیاری هوشمند به وسیله اپلیکیشن

در ابتدا رطوبت و دامنه دمای موردنیاز خاک توسط کاربر از پیش تعریف می‌شود و سنسورها، داده‌های ضروری را جمع‌آوری می‌کنند و سپس به سیستم آبیاری هوشمند انتقال می‌دهند. این داده‌ها با تنظیمات از پیش تعریف‌شده مقایسه می‌شوند و در صورت برقراری شروط، عملی انجام می‌گیرد (وقتی‌که رطوبت در سطح معینی باشد، آبیاری را شروع یا متوقف می‌کند). حتی کنترل‌کننده آبیاری این اطمینان را به شما می‌دهد که آب در جریان است، لوله‌ها مسدود یا نشتی و… ندارد. کاربران می‌توانند این دستگاه‌ها را از طریق برنامه تلفن‌های هوشمند خودکنترل کرده و بر اساس اطلاعات سیستمی موجود به بهترین زمان آبیاری و حجم مصرفی آن پی ببرند.

6 ویژگی اصلی آبیاری هوشمند

با توجه به مطالبی که گفته شد، آبیاری هوشمند ویژگی‌های بارزی دارد که در اینجا سعی داریم 6 ویژگی اصلی آن را بیان کنیم. این ویژگی‌ها شامل موارد زیر می‌باشد.

1.کنترل از راه دور

هنگام انتخاب کنترلر بزرگ‌ترین تصمیمی که برای شما ایجاد می‌شود نحوه کنترل آن است. به این صورت که آیا می‌خواهید کنترل آبیاری خود را از طریق برنامه تلفن هوشمند، انجام دهید؟ یا می‌خواهید از روی دستگاه کنترلر یا دکمه‌های موجود روی آن، کنترل کنید؟ مورد دوم برای کسانی که نمی‌توانند از برنامه‌های هوشمند تلفن خود استفاده کنند مناسب است، طوری که فقط یک چراغ LED دارد که باکار کردن سیستم یک سیگنال را صادر می‌کند. به‌هرحال اگر قادر به استفاده از تلفن‌های هوشمند هستید، پیشنهاد می‌کنیم کنترل از راه دور برنامه را انتخاب کنید. چون با این کار به شما از هرجایی که بخواهید دسترسی آسان را خواهد داد.

2.تنظیم آبیاری جداگانه برای گیاهانی که به آب زیاد نیاز دارند

برخی از گیاهان به‌مراتب به آب زیادی نیاز دارند و برخی دیگر مقاومت بیشتری دارند. بر این اساس می‌توان تنظیمات جداگانه‌ای برای هر یک از این گروه گیاهان اختصاص داد تا در صورت نیاز سیستم به آبیاری آن‌ها بپردازد.

3.برنامه‌ریزی آبیاری

برای استفاده از آبیاری هوشمند باید برنامه‌ریزی داشته باشید تا در تمام مراحل زندگی خود حتی وقتی در تعطیلات هستید، آسوده‌خاطر باشید و بتوانید به‌راحتی از زندگی خود لذت ببرید. طوری که این دستگاه به‌طور خودکار زمان‌های آبیاری را تنظیم می‌کند تا مطمئن شوید گیاهانتان تشنه یا در آب غرق نیستند. برای آبیاری بهترین زمان صبح قبل از ساعت 10 مناسب است.

4.    دریافت اطلاعات

با شروع آبیاری می‌توانید به تمام اطلاعات دسترسی پیدا کنید. حتی برخی از کنترل‌کننده‌های هوشمند در صورت نشتی به شما اطلاع می‌دهند.

5.آبیاری هوشمندانه‌تر

مطمئن باشید که با سیستم‌های آبیاری هوشمند، یک‌قدم جلوتر هستید. به‌طوری‌که با در نظر گرفتن هوا و محیط محلی می‌توانید یک آبیاری بهینه‌ای داشته باشد که حتی هنگام بارش باران دستگاه آبیاری خاموش شود.

6.قابلیت همکاری

اکثر کنترل‌کننده‌های آبیاری هوشمند نمی‌توانند به هاب خانه هوشمند و سایر دستگاه‌های هوشمند در خانه شما متصل شوند؛ یعنی قدم بعدی در آبیاری هوشمند پشتیبانی بیشتر از هاب خواهد بود. می‌توانید قبل از خریداری این دستگاه نیازهای خود را بسنجید، زیرا ممکن است تمام ویژگی‌های جالب کنترلر به درد شما نخورد. در این راستا زمان‌بندی آبیاری برای اکثر صاحبان خانه‌های هوشمند اولویت اول است.

مصرف کمتر = هزینه کمتر + مسئولیت محیط‌زیست

هیچ شکی نداشته باشید که آبیاری هوشمند در مقایسه با آبیاری دستی باصرفه‌تر است. چون با مطالعات انجام‌شده (ازجمله موارد موجود در انجمن آبیاری) به این نتیجه رسیده‌اند که سیستم آبیاری هوشمند بین 20 تا 50 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی می‌کند.

 آبیاری هوشمند یک کار هوشمندانه است مخصوصاً وقتی صحبت از کشاورزی باشد. چون اصلی‌ترین کار در آن آبیاری است. این سیستم برای استفاده تجاری بسیار مناسب است طوری که همین مورد در مصارف خانگی صادق نیست.

این سیستم را می‌توان از طریق یک برنامه تلفن هوشمند کنترل کرد. این دستگاه به هاب و دستگاه‌های هوشمند موردعلاقه شما متصل می‌شود.

آبیاری هوشمند برای چه کسانی مناسب است؟

برای استفاده از سیستم‌های آبیاری هوشمند، لزومی ندارد که حتماً علاقه‌مند به فناوری‌های روزبه همراه یک باغ بزرگ باشید. همان‌طور که قبلاً نیز اشاره شد، این سیستم به‌راحتی و با هزینه بسیار کم قابل‌راه‌اندازی است. اگر با نحوه کار و یا تنظیمات مربوط به آن آشنایی کافی ندارید و یا مطمئن نیستید که به‌تنهایی بتوانید این کار را انجام دهید، می‌توانید از تیم حرفه‌ای ما کمک بگیرید.

استفاده از این سیستم یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است. چراکه صرفه‌جویی در مصرف آب علاوه بر اینکه کاهش هزینه‌های مصرفی را به همراه خواهد داشت، کمک شایانی هم به محیط‌زیست خواهد نمود. می‌توان با اطمینان به این نکته اشاره کرد که کاهش هزینه‌های مصرفی در مدت‌زمان کوتاهی هزینه‌های اولیه پیاده‌سازی را پوشش خواهد داد.

تنها چالش اصلی تنظیم اولیه سیستم و برنامه‌ریزی آبیاری از طریق برنامه تلفن‌های هوشمند است. پس‌ازآن استفاده از برنامه کاملاً ساده است. می‌توان گفت که این سیستم به‌قدری هوشمند است که می‌تواند به‌طور صحیح و بدون تغییرات دستی ثابت کار کند.

آبیاری هوشمند که توسط صدای شما کنترل می‌شود

برای کسانی که دوست دارند دستگاه‌های هوشمند خود را با استفاده از صدا کنترل کنند، یک گزینه خوب برای این کار این است که آبپاش‌های هوشمند به مراکز هوشمند شما متصل شوند تا با دستورات صوتی برای مدیریت آبیاری خود استفاده کنید.

شما باید اطمینان حاصل کنید که کنترل‌کننده هوشمندی که خریداری می‌کنید از Alexa یا Google Assistant پشتیبانی می‌کند.

در پایان، هوشمند سازی سیستم آبیاری یک فکر ایده الی است. با این کار مزایای برای شما در پی خواهد داشت:

·       از راه دور می‌توانید سیستم آبپاش خود را با یک برنامه تلفن هوشمند کنترل کنید.

·       می‌توانید برنامه‌ها را طوری تنظیم کنید که هنگام نبودتان به‌طور خودکار باغ شمارا آب دهیم.

·       تمام سنسورها اعم از (باران، رطوبت خاک و…) را به کنترلر خود اضافه کنید تا نیازات گیاهان را زود دریافت کنید و حتی از خطاهایی مانند نشت جلوگیری می‌کند.

·       با این کار صورت‌حساب‌های قبض آب شما پایین‌تر خواهد شد.

·       با این کار صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود.

·       برای کنترل سیستم آبیاری خود از کنترل صدا استفاده کنید.

بیشتر بخوانید؛ گلخانه هوشمند

یک‌سخن پایانی

راحتی و کاهش هزینه‌ای که آبیاری هوشمند به شما به ارمغان می‌آورد به قدری مطلوب است که شما از تصمیم خود لذت خواهید برد. برای هوشمند سازی آبیاری گلخانه، ویلا و یا باغ خود، می‌توانید با کادر حرفه‌ای شرکت ما در این زمینه گفتگوی حضوری داشته باشید و یا با تماس تلفنی از این امکانات بهره‌مند شوید.

بیشتر بخوانید؛ ویلای هوشمند

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *