سیستم تشخیص دود هوشمند

بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله، آتش‌سوزی و … از جمله بلایا و مشکلات اجتناب‌ناپذیر هستند. مشکلات ناشی از این بلایا باید به نحوی توسط انسان مدیریت شوند و به حداقل برسند. یکی از مهم‌ترین روش‌های مدیریت این مشکلات به طور اختصاصی آتش‌سوزی، استفاده از سیستم اعلام حریق هوشمند است. در این متن سعی داریم به معرفی سیستم اعلام حریق پرداخته و مزایای آن را ذکر کنیم.

سیستم اعلام حریق چیست؟

سیستم‌های اعلام حریق، به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند، سیستم اعلام حریق سنتی یا معمولی و سیستم اعلام حریق هوشمند. هدف از سیستم اعلام حریق، تشخیص آتش‌سوزی در ساختمان و انجام کارهای مناسب برای کاهش صدمات ناشی از آن است.

سیستم اعلام حریق سنتی و معمولی

این سیستم‌ها، در واقع سیستم اعلام حریق غیر هوشمند هستند. به عبارت ساده‌تر، این سیستم‌ها فقط آتش ‌سوزی را با استفاده از سنسور‌های عادی، شناسایی و آدرس‌‌دهی می‌کنند. سپس در تابلو مربوط به سیستم اعلام حریق، آلارم آتش‌سوزی را نمایش می‌دهند. چنین سیستم‌هایی نهایتا همین کار را انجام می‌دهند و قادر به انجام کار دیگری نیستند. هدف از استفاده از سیستم اعلام حریق هوشمند، انجام کارهای بیشتری به نسبت سیستم اعلام حریق سنتی است. در واقع، به عنوان کاربر، می‌خواهیم علاوه بر شناسایی آتش‌سوزی، اقدامات دیگری را نیز برای کاهش صدمات آتش‌سوزی انجام دهیم.

در سیستم‌های اعلام حریق هوشمند، علاوه بر اطلاع‌رسانی آتش‌سوزی در ساختمان، عملیات اتفای حریق نیز ممکن است. حالت اتفای حریق در حین آتش‌سوزی، با استفاده از دستگاه‌های متصل‌شده به سقف اتاق‌ها، رخ می‌دهد و عملیات آب‌پاشی را انجام می‌شود.

سیستم اعلام حریق هوشمند

سیستم اعلام حریق هوشمند

سیستم اعلام حریق هوشمند، از سنسورهای استفاده شده در سیستم‌های اعلام حریق معمولی استفاده می‌کند، با این تفاوت که، سیستم هوشمند اعلام حریق، توانایی کنترل آن‌ها را بر عهده دارد.

با استفاده از اتوکد، نقشه سه بعدی ساختمان ترسیم می‌شود و در این سیستم‌ها استفاده می‌گردد. نقشه مد نظر، نقشه‌ای گرافیکی است و قابل درک برای کاربران ساده است. در واقع یکی از تفاوت‌های سیستم اعلام حریق هوشند و سنتی، در نقشه ساختمان است. مکان دقیق سنسور‌ها در این نقشه مشخص شده است و حین بروز آتش‌سوزی مکان دقیق آن مشخص می‌شود، دقیقا همان اتفاقی که در سیستم اعلام حریق معمولی رخ نمی‌دهد.

ویژگی‌های بارز سیستم اعلام حریق هوشمند

این سیستم‌ها، همان طور که از نامشان هم مشخص است، سیستم‌های هوشمندی هستند. این هوشمند بودن باعث اضافه شدن ویژگی‌های کاربردی و جذابی به سیستم علام حریق هوشمند می‌شود. ویژگی‌ها و توانایی‌های این سیستم‌ها به صورت محدود نیستند و با توجه به خواسته‌های مشتری، قابلیت تغییر دارند. اگر بخواهیم مهم‌ترین ویژگی‌های این سیستم‌های اعلام حریق را بیان کنیم، می‌توانیم به چهار ویژگی آن‌ها اشاره کنیم.

1. امکان تعریف یک سری سناریوهای خاص

برای هر شرایط خاصی، یک سری از سناریو‌ها قابل تعریف هستند. به عبارت ساده‌تر، در صورتی که شرایط خاصی رخ دهد، سناریو‌ها لازم الاجرا می‌شوند. شرایطی را در نظر بگیرید که آتش‌سوزی در ساختمان در ساعات پایانی شب رخ داده است. یکی از سناریو‌های ممکن برای این حالت، قطع کردن اتصال برق آسانسور، تماس با آتش‌نشانی و روشن نگه داشتن تعداد خاصی از لامپ‌ها و چراغ‌های ساختمان است. در نقطه مقابل، فرض کنید آتش‌سوزی در ساختمان در زمان روشنایی روز رخ داده است. در چنین حالتی علاوه بر قطع برق آسانسور و تماس با آتش‌نشانی، تمام چراغ‌های ساختمان هم باید خاموش شوند.

بنابراین، با در نظر گرفتن شرایط خاص، امکان انجام سناریو‌های خاصی اجرا می‌شوند تا بهترین نتیجه حاصل شود.

2. تماس با آتش‌نشانی

همان طور که اطلاع دارید، در زمان بروز آتش‌سوزی در ساختمان، نخستین کار ضروری تماس با آتش‌نشانی است. با در نظر گرفتن ویژگی اول سیستم اعلام حریق هوشمند، یعنی امکان تعریف سناریوهای خاص برای زمان آتش‌سوزی، تماس با آتش‌نشانی در زمان آتش‌سوزی انجام می‌شود.

لازم به ذکر است که سیستم آتش‌نشانی ایران فقط در حالات خاص و کمی به تماس‌های ضبط شده پاسخ می‌دهد. منظور از تماس ضبط شده، تماس‌هایی هستند که قبل از برقراری تماس، ضبط شده‌اند.در چنین تماس‌هایی، حین تماس، فرد واقعی پشت تلفن نیست و صدای ضبط شده به گوش فرد پاسخگو به تلفن می‌رسد. به خاطر استفاده کردن از تماس‌های ضبط شده در این سیستم‌های اعلام حریق و پاسخگویی کم آتش‌نشانی ایران به این تماس‌ها، این قابلیت سیستم‌های اعلام حریق هوشمند، کمتر استفاده می‌شود.

3. امکان تعریف حساسیت منحصر به‌فرد برای هر حسگر

در سیستم اعلام حریق سنتی، حساسیت خاصی برای همه سنسور‌ها و دتکتور‌ها تعریف می‌شود. برخلاف این حالت، در سیستم اعلام حریق هوشمند، تعریف حساسیت خاصی برای هر کدام از دتکتور‌ها ممکن است. شرایطی را در نظر بگیرید که در آشپزخانه آپارتمان، کبریتی روشن شده است و دودی بخاطر آن حاصل می‌شود. در چنین شرایطی، حریق از طرف سیستم اعلام حریق سنتی اعلام می‌شود؛ در حالی که اصلا آتش‌سوزی در ساختمان رخ نداده است. خوشبختانه با سیستم اعلام حریق هوشمند، چنین مشکلاتی حل شده است. در این سیستم‌ها، حساسیت نقاط مختلف ساختمان با یکدیگر متفاوت است.

4. قابلیت اتصال سیستم اعلام حریق به سایر سیتم‌های هوشمند ساختمان

در خانه‌های هوشمند[FSA1] ، تقریبا تمام کارهای خانه توسط سیستم هوشمند انجام می‌شود. از جمله این کارها می‌توان به کنترل امنیت خانه، کنترل تجهیزات آشپزخانه و حتی کنترل پرده اتاق اشاره کرد. همه این سیستم‌ها، می‌توانند به یکدیگر متصل شوند و کارهای مرتبط با هم را انجام دهند. به عنوان مثال، حین بروز آتش‌سوزی، سیستم اعلام حریق در ارتباط با سیستم امنیت خانه، می‌تواند درب‌های خانه را باز کند تا نیروهای امدادی راحت‌تر بتوانند به داخل خانه و محل آتش‌سوزی دسترسی داشته باشند.

تفاوت‌های سیستم اعلام حریق هوشمند و سیستم اعلام حریق سنتی

. در سیستم اعلام حریق سنتی، در صورت بروز آتش‌سوزی در ساختمان، تنها چیزی که به کاربر نمایش داده می‌شود، نقاط روشن به وسیله چراغ، به کاربر است. کاربر به سختی می‌تواند متوجه شود که آتش‌سوزی در کجای ساختمان رخ داده‌است؛ ولی در سیستم اعلام حریق هوشمند، نقطه دقیق آتش‌سوزی مشخص می‌شود.

2. امدادرسانی به اهالی ساختمان در حالتی که در ساختمان از سیستم اعلام حریق هوشمند استفاده شود، بسیار راحت‌تر از سایر حالت‌ها است. همان گونه که اشاره کردیم، نقشه استفاده شده در این نوع از سیستم‌های اعلام حریق، نقشه‌ای گرافیکی است. با استفاده از این نقشه، امدادرسانان به راحتی و در کمترین زمان ممکن می‌توانند آتش را شناسایی کرده و عملیات امدادرسانی را انجام دهند.

با استفاده از سیستم اعلام حریق هوشمند، می‌توان حتی آتش‌سوزی به عنوان مشکلی اجتناب‌ناپذیر را کنترل کرد و آسیب‌های ناشی از آن را به حداقل رساند.

با تمام این تعاریف، چنان‌چه در این خصوص سوالات بیشتری دارید و یا به مشاوره بیشتر نیازمند هستید، با ما تماس بگیرید.


بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *