حفاظت از خانه هوشمند

در بحث هوشمند سازی خانه‌ها به سیستم حفاظت خانه هوشمند می‌رسیم. خانه هوشمند، سیستمی است که مدیریت و حفاظت خانه هوشمند را بر عهده دارد. این سیستم به سنسورها، چراغ‌ها، دوربین‌ها و… دستور می‌دهد تا به نحو احسن آسایش و رفاه خانواده را فراهم کنند.

با توجه به مدیریت این سیستم، تمامی اجزا در خانه هوشمند به‌دقت به وظایف خود عمل می‌نمایند و اجازه وقوع هیچ ناامنی، شرایط نامساعد دما و… را نخواهند داد. در این مطلب سعی داریم تا کمی بیشتر در مورد سیستم حفاظت خانه هوشمند صحبت کنیم. اگر مایل هستید تا با این سیستم قدرتمند و دقیق آشنا شوید، ما را تا پایان این مطلب همراهی کنید.

آشنایی با سیستم حفاظت خانه هوشمند

حتما به این باور رسیده‌اید که خانه هوشمند، آسایش، آرامش و امنیت افراد را در برنامه کار خود دارد. در خانه هوشمند سنسورها و تجهیزاتی تعبیه شده است که خانواده را از خطر سرقت، زلزله، آتش‌سوزی، نشتی آب و گاز و … مطلع می‌کنند.

تمامی این سنسورها و تجهیزات با استفاده از هوش مصنوعی به فعالیت‌های خود مشغول هستند. سیستمی که تمامی این تجهیزات را به یکدیگر متصل می‌کند، همچون یک فرمانده در تلاش است تا با کمک تمامی عوامل، اسباب امنیت و راحتی را فراهم سازد.

این سیستم که شامل مجموعه‌ای از تجهیزات و روش‌های کنترلی است، با استفاده از رایانه، تجهیزات مکانیکی و الکتریکی ساختمان را کنترل و مانیتورینگ می‌کند. بدین ترتیب با رصد کردن شرایط، دستورات لازم را صادر خواهد کرد.

در ادامه بخوانید: بهترین راهکار برای حفظ امنیت ویلاهای هوشمند

بخش‌های سیستم مدیریتی و حفاظتی در خانه‌های هوشمند

در سیستم مدیریت هوشمند ساختمان، دو بخش وجود دارد. بخش سخت‌افزاری و بخش نرم‌افزاری. بخش سخت‌افزاری تمام تجهیزاتی است که در جای‌جای ساختمان، نصب می‌شوند. اما بخش نرم‌افزاری سیستم توسط افراد متخصص پیکربندی می‌شود.

در بخش نرم‌افزار سیستم حفاظتی ساختمان، از پروتکل‌های استانداردی مانند Modbus، DeviceNet، SOAP، RS485,RS232, 1-wire، BACnet  استفاده می‌شود. این در حالی است که گاهی پروتکل‌های اختصاصی مانند C-Bus و Profibus مورداستفاده قرار می‌گیرند.

عملکرد سیستم هوشمند در حفاظت از خانه‌ها

عملکرد سیستم حفاظت هوشمند

همان‌طور که می‌دانید، دوربین‌های امنیتی، نگهبان خانه‌های هوشمند هستند. اما این دوربین‌ها و سنسورها، به‌تنهایی قادر به انجام این کار نیستند؛ بلکه باید سایر تجهیزات نیز به کمک آنها آیند. برای ایجاد یکپارچگی بین تمامی تجهیزات سیستم حفاظتی دست‌به‌کار می‌شود.

بنابراین سنسورها، دوربین‎‌ها و سایر تجهیزات با اعلام موارد مشکوک به سیستم، سیستم را مطلع می‌کنند. سیستم طبق برنامه‌ای که دارد، راه‌کار درست را انتخاب می‌نماید.

به‌عنوان‌مثال اگر در ورودی خانه از دستگاه‌های کارتی یا کدی استفاده می‌شود، وارد کردن مکرر چند کد غلط به دستگاه، به سیستم گزارش می‌شود. بنابراین سیستم این فرد را غیرمجاز دانسته و اجازه ورود او را به خانه نمی‌دهد. درها قفل می‌مانند و صدای آژیر بلند می‌شود. همچنین پیامکی به گوشی هوشمند صاحب‌خانه ارسال می‌شود تا او را مطلع کند.

در این هنگام صاحب‌خانه می‌تواند از طریق گوشی همراه خود به دوربین‌های خانه متصل شود و تصاویر ورودی را مشاهده کند. گرچه به غیر از دستگاه کارت‌خوان در ورودی، دوربین‌ها و سنسورهای حرکتی نیز هر موضوع مشکوکی را اطلاع خواهند داد.

بنابراین صاحب‌خانه از کیلومترها راه دور نیز، خانه خود را تحت نظر دارد و نگران هیچ چیزی نخواهد بود.

در ادامه بخوانید: دوربین های امنیتی هوشمند چگونه مانع از ورود سارقین به منزل می‌شوند؟

سیستم حفاظت خانه هوشمند و امکانات بی‌نظیرش

کنترل حفاظت خانه توسط اپلیکیشن

بااتصال تجهیزاتی مانند دوربین، سنسور حرارتی، قفل و… به سیستم هوشمند، امکانات قابل‌ملاحظه‌ای برای خانواده ایجاد می‌شود. ازجمله این امکانات می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

1- در صورتی که افراد خانه را ترک کنند، اما در یا پنجره‌ای باز مانده باشد، سیستم با پیام صوتی ، زنگ هشدار، پیامک و یا اپلیکیشن موضوع را به گوشی هوشمند صاحب‌خانه اطلاع خواهد داد.

2- سیستم در مقابل حریق، به سرعت خطر را اعلام خواهد کرد. صدای آژیر، ارسال پیامک و … ازجمله برنامه‌های سیستم در مواجه با آتش‌سوزی می‌باشند. همچنین سیستم قادر است با تماس با آتش‌نشانی، آن را مطلع سازد.

3- سیستم، ورود افراد غیرمجاز به داخل خانه را هشدار می‌دهد. البته دزدگیر چند مرحله دارد مثلا ابتدا سیستم به شما خبر میدهد که من چیز مشکوکی از سنسورها دریافت کردم.  شما یا تایید می‌کنید که همه چیز ارام است و یا تایید نمی‌کنید. اگر به سیستم جواب ندهید، سیستم به مرحله ۲ می‌رود و شروع به باز کردن پرده‌ها و چشمک زدن چراغ‌ها می‌کند.

سپس در مرحله ۳ شروع به آژیر و … می‌کند. درواقع زمانی که شما در خواب هستید، سیستم امنیت مرحله ۱ را اجرا میکند مثلا با استفاده از سنسورهای درب و پنجره و سنسورهای حرکتی که در قسمت ورودی ساختمان یا واحد هستند اقدام به برقراری سناریوهای امنیتی میکند.

4- در صورت عدم حضور در خانه به مدت طولانی، سیستم می‌تواند در طول شبانه‌روز چراغ‌ها را خاموش و روش کند و پرده ها را باز و بسته نماید. بدین ترتیب کمتر کسی متوجه عدم حضور صاحب‌خانه خواهد شد.

5- با استفاده از سیستم محافظتی، کارگر خدماتی می‌تواند بدون حضور شما به خانه -بیاید. شما از راه دور می‌توانید در را برای او باز کنید. همچنین با سیستم مانیتورینگ او را زیر نظر داشته باشید. بنابراین کارهای شما طبق زمان‌بندی‌ها به‌دقت انجام می‌شوند.

6- سیستم حفاظت در خانه هوشمند بدون نیاز به نیروی انسانی، فضای سبز، استخر، گلخانه و… را محافظت می‌کند.

7- در موقع خواب سیستم تمامی سنسورهای نشت آب و گاز را فعال می‌کند. بنابراین سیستم مراقب سلامتی افراد و خانه خواهد بود.  

در ادامه بخوانید: هوشمندسازی استخر گامی مهم در آسایش و کاهش هزینه ها 

موارد خدمات این سیستم به خانواده بسیار زیاد و متنوع است. به‌طورکلی، با سیستم حفاظت خانه هوشمند دیگر نباید نگران چیزی بود!

با تمام این تعاریف، اگر قصد دارید تا امنیت کامل را در خانه خود برقرار کنید. توصیه ما این است که با هوشمند سازی خیال خودتان را راحت کنید. ما در شرکت خانه هوشمند ساید در کنار شما هستیم تا بهترین خدمات و مشاوره‌ها را به شما ارائه دهیم.

اگر پرسشی ذهنتان را درگیر خود کرده‌است. آن را در زیر همین پست برای ما بنویسید تا در اسرع وقت پاسخ‌گوی شما باشیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *