نمایی از یک شهر هوشمند زیبا

با توسعه تکنولوژی، ساخت شهرهای هوشمند یکی از اهداف کشورهای مطرح دنیاست. این کشورها در تلاش هستند تا با هوشمند سازی شهرها، رفاه و آسایش شهروندان را بیش از پیش نمایند. به‌طوری‌که شهرهایی مانند نیویورک، واترلو، استکهلم و … برای رسیدن به این هدف بسیار تلاش کرده‌اند و در این راستا مورد قدردانی قرارگرفته‌اند. 

در اینجا سعی کرده‌ایم تا در مورد شهر هوشمند بیشتر صحبت کنیم. اگر مشتاق هستید تا اطلاعات بیشتری در مورد هوشمند سازی شهرها بدانید، ما را تا پایان این مطلب همراهی کنید.

تعریف شهر هوشمند Smart City

شهر هوشمند یا Smart City یک منطقه شهری می ‌باشد. در این منطقه شهری از انواع مختلف سنسورهای الکترونیکی اینترنت اشیاء IOT، برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌شود. اطلاعات جمع‌آوری شده برای مدیریت دارایی‌ها، منابع و خدمات شهری مورداستفاده قرار می‌گیرند.

به بیان ساده‌تر جمع‌آوری اطلاعات از شهروندان، دستگاه‌ها و منابع شهری صورت می‌پذیرد و در سیستم حمل‌ونقل، مدیریت ترافیک، نیروگاه برق، تأسیسات شهری، کشف جرم، مدارس، بیمارستان‌ها، خدمات اجتماعی و… به آنها پرداخته می‌شود.

ارکان اصلی در هوشمند سازی شهرها

بر اساس آخرین نظریه‌های تکامل‌یافته در مدیریت شهری، شهر هوشمند باید موارد زیر را دارا باشد.

حکمرانی هوشمند Smart Governance

شهروند هوشمند Smart Citizen

اقتصاد هوشمند Smart Economy

حمل‌ونقل هوشمند Smart Mobility

محیط زندگی و خانه هوشمند Smart Environment، Smart home

انرژی هوشمند Smart Energy

بیشتر بخوانید؛ خانه هوشمند

مزایای شهر هوشمند برای مسئولان یک شهر

هوشمند سازی یک شهر برای مسئولان آن بسیار مهم است؛ زیرا آنها می‌توانند به‌طور مستقیم با زیرساخت‌های شهری و جامعه تعامل برقرار کنند. همچنین اتفاقات پیرامون و تحولات جامعه به‌راحتی رصد می‌شود.

دلیل نیاز جامعه به شهر هوشمند

با توجه به رشد سریع جمعیت و همچنین رشد شهرنشینی در دنیا، تأمین منابع مالی شهرها بسیار حائز اهمیت است. بنابراین برای پایداری در رشد اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی هوشمند سازی شهرها بهترین گزینه است.

ارتباط اینترنت اشیا و هوشمند سازی شهرها

شهر هوشمند

با استفاده از اینترنت اشیاء IOT، عناصر سنتی شهرها به سیستم هوشمند مجهز می‌شوند. بدین ترتیب قابلیت‌های آنها نیز گسترش می‌یابد. به‌عنوان مثال چراغ‌های خیابانی به نسل بعدی پلتفرم‌های هوشمند روشنایی تبدیل می‌شوند. تغییرات چراغ‌های خیابانی شامل ادغام انرژی خورشید و ارتباط آن با یک یک سیستم کنترل مرکزی می‌باشد. این سیستم کنترل مرکزی که بر مبنای رایانش ابری است به دستگاه‌های دیگر در اکوسیستم متصل است.

همچنین چراغ‌های LED در شهرهای هوشمند به مسافران مواردی چون ترافیک، شرایط بد جوی و اتفاقاتی چون آتش‌سوزی را هشدار می‌دهند. از دیگر کارهای چراغ‌های هوشمند در سطح معابر این است که پارکینگ خالی، ایستگاه شارژ خودرو و … را نیز اطلاع دهند. این اطلاعات به یک نرم‌افزار در گوشی همراه شهروندان ارسال می‌شود.

علاوه بر روشنایی هوشمند، پارکینگ هوشمند، خانه‌های هوشمند، کشاورزی هوشمند و مدیریت هوشمند توسط اینترنت اشیاء IOT ایجاد می‌شود. بدین ترتیب علاوه بر کاهش مصرف انرژی، رفاه و آسایش زندگی شهروندان تضمین خواهد شد.

شش مورد از ویژگی‌های‌ شهر هوشمند

سیستم شهرهای هوشمند به این صورت طراحی‌شده‌اند که علاوه بر کاهش مصرف انرژی، بازدهی بیشتری در مدیریت شهر و منابع شهری ایجاد شود. در اینجا شش مورد از قابلیت‌های شهر هوشمند را بررسی می‌کنیم.

1-امنیت در شهرهای هوشمند

سیستم‌های جاده‌ای در شهرهای هوشمند به دوربین‌هایی متصل هستند. این دوربین‌ها علاوه بر نظارت بر امنیت عمومی، حفاظت و حمایت از شهروندان را نیز بر عهده دارند. علاوه بر امنیت در جاده‌ها، معابر و خانه‌ها، محافظت در مقابل حملات سایبری و سرقت اطلاعات نیز در این شهرها به دقت برنامه‌ریزی شده است.

2- بهداشت و سلامت هوشمند

با رشد جمعیت شهری باید خدمات بهداشتی و درمانی نیز رشد داشته باشند. بنابراین با هوشمند سازی خدمات بهداشتی، علاوه بر کاهش هزینه‌ها می‌توان ارتباط موثرتری را ایجاد کرد. این ارتباط برای دریافت اطلاعات ضروری بیمار و یا همکاری بهتر بین کادر درمانی بسیار لازم و ضروری است.

3- زیرساخت هوشمند

با استفاده از تکنولوژی جدید، داده‌ها به اطلاعاتی تبدیل می‌شوند که برای برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای بسیار مهم می‌باشند. با استفاده از این اطلاعات نیازهای آینده نیز مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند. همچنین با تحلیل داده‌ها، سیستم‌های فعلی بهبود می‌یابند.

4- سرویس عمومی هوشمند

برای اینکه استاندارد شهرها بالا برود، باید شهرها امن و تمیز باشند. برای این امر لازم است تا ارتباط بین شهروندان و مسئولان شهری ایجاد شود. برای ایجاد این ارتباط و گزارش مشکلات شهری، سرویس‌های عمومی هوشمند به‌وجود آمده اند.

5- انرژی هوشمند

برای بازدهی انرژی بیشتر، هوشمند سازی شهرها بسیار مهم و حائز اهمیت است. زیرا طبق برآورد سیسکو، شهرهایی که از انرژی به درستی استفاده می‌کنند، در 20 سال آینده بازدهی انرژی آنها  30 درصد افزایش خواهد یافت.

6-    حمل‌ونقل هوشمند

با رشد سریع شهرها، ترافیک شهری هزینه‌های فراوانی برای افراد جامعه ایجاد می‌کند. بنابراین سیستم حمل‌ونقل هوشمند علاوه بر کاهش تصادفات جاده‌ای، امدادرسانی‌های به‌موقع و کنترل ترافیک را نیز بر عهده دارد.

هوشمندترین شهرهای جهان

شهرهای متعددی در دنیا سعی دارند تا با استفاده از فناوری IOT، به یک شهر هوشمند تبدیل شوند. در میان این شهرها تعدادی موفق‌تر بوده‌اند. از جمله این شهرهای موفق می‌توان به شهرهای زیر اشاره کرد.

کپنهاگ در دانمارک

کپنهاگ موفق‌ترین شهر در جهت بهبود کیفیت زندگی خیابانی است. این شهر با رشد فضاهای پیاده‌روی از یک شهر پرترافیک به یک شهر شهروندگرا تبدیل شده است. زیرا با داشتن پارکینگ‌های هوشمند و سرویس‌های تاکسی اینترنتی توانسته است رتبه خوبی در توسعه حمل‌ونقل داشته باشد. بنابراین کپنهاگ رتبه نخست را در هوشمندترین شهرهای جهان از آن خود کرده است.

سنگاپور

کشور کوچک و ثروتمند سنگاپور همواره بر روی هوشمندتر کردن زندگی شهروندان تمرکز داشته است. توسعه ساختمان‌های هوشمند، اکوسیستم تجاری خوب، هوشمند سازی حمل‌ونقل و مشارکت شهروندان باعث شده است تا سنگاپور نیز درزمینه هوشمند سازی شهری حرفی برای گفتن داشته باشد.

استکهلم در سوئد

استکهلم به دلیل مشارکت شهروندان، انرژی‌های پاک، سرعت اینترنت بالا و ضریب نفوذ تلفن همراه یکی از شهرهایی است که در مسیر هوشمند سازی موفق عمل کرده است.

زوریخ در سوئیس

زوریخ به دلیل داشتن ساختمان‌های هوشمند، سطح تحصیلات و داشتن اکوسیستم تجاری بالا، یکی از پیشگامان در هوشمند سازی شهری می‌باشد.

آمستردام در هلند

آمستردام با استفاده از دولت الکترونیکی و مشارکت شهروندان امتیاز بسیار خوبی را کسب کرده است. کنترل ترافیک، تحصیلات شهروندان و نسل چهارم موبایل مواردی هستند که این شهر را در راستای رسیدن به شهر هوشمند زبانزد کرده‌اند.

با توجه به اینکه هوشمند سازی شهرها یکی از مباحث روز دنیاست. اگر در این زمینه سوال یا نظر خاصی به ذهنتان رسید، در زیر همین پست برای ما بنویسید. ما در شرکت ساید مشتاقانه آماده شنیدن نظرات شما هستیم.


بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *