تجهیزات شبکه

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، نیاز به ارتباطات از راه دور به یک اصل اجتناب‌ناپذیر جهانی تبدیل‌شده است که زیرساخت‌های لازم برای این کار از طریق شبکه و تجهیزات وابسته به آن تأمین می‌شود. تجهیزات شبکه به آن دسته از ابزارهایی گفته می‌شوند که برای راه‌اندازی یک شبکه رایانه‌ای موردنیاز است. این تجهیزات انواع مختلفی دارند که یکسری از آن‌ها برای راه‌اندازی شبکه‌های محلی بکار می‌روند و یکسری هم برای اتصال به شبکه جهانی یا همان اینترنت کاربرد دارند. برای برخورداری از حداکثر کارایی باید تجهیزات و ابزارهای مناسب با نیاز خود را تهیه و مورداستفاده قرارداد.

به‌طورکلی تجهیزات شبکه با توجه به وظیفه و نقشی که به عهده‌دارند به دودسته کلی تجهیزات فعال شبکه (اکتیو) و تجهیزات غیرفعال شبکه (پسیو) تقسیم می‌شوند. تجهیزاتی مانند مسیریاب‌ها، سوئیچ‌ها، هاب و انواع مودم‌ها در دسته تجهیزات اکتیو و انواع کابل‌ها و سوکت­های شبکه، رک و … هم در دسته تجهیزات پسیو قرار می‌گیرند.

در خانه‌های هوشمند از تجهیزات شبکه برای به اشتراک‌گذاری منابع و اتصال همه وسایل هوشمند به یکدیگر استفاده می‌شود که حاصل آن فراهم آوری امکان مدیریت از راه دور تجهیزات و انجام منسجم‌تر کارها می‌باشد.

شبکه‌ خانه‌های هوشمند

به اتصال چندین دستگاه با استفاده از تجهیزات شبکه، شبکه‌بندی می‌گویند. این شبکه‌بندی اگر در مقیاس کوچک و تنها بااتصال چندین دستگاه باشد، تحت عنوان شبکه محلی (LAN) شناخته می‌شود که شبکه‌های خانگی و اداری کوچک در این دسته قرار می‌گیرند. اگر تعداد دستگاه‌های تحت پوشش زیاد باشند به‌عنوان شبکه‌های سراسری (WAN) در نظر گرفته می‌شوند.

امروزه با همه‌گیر شدن استفاده از اینترنت، در بیشتر خانه‌ها شاهد وجود دستگاهی به نام مودم هستیم. مودم یا مسیریاب (روتر) وسیله‌ای است که امکان اتصال ما به دنیای اینترنت را فراهم می‌آورد. پس باوجوداین دستگاه و اتصال چندین گوشی و کامپیوتر به آن، ما یک شبکه محلی به وجود می‌آوریم. در خانه‌های هوشمند نیز باوجود یک مودم و اتصال تجهیزات هوشمند به آن، یک شبکه محلی به وجود می‌آید. برای شبکه‌بندی در مقیاس بزرگ‌تر تجهیزاتی مانند سوئیچ‌ها نیز در کنار مسیریاب‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند.

برای بررسی انواع برندهای محبوب تجهیزات شبکه شمارا به مطالعه ادامه مقاله دعوت می‌نمایم.ازجمله شرکت‌های پیشرو در تولید تجهیزات شبکه می‌توان به Cisco، MikroTik، Linksys و Ubiquit اشاره کرد که هرکدام مزایا و کاربردهای خاص خود رادارند. در ادامه به بررسی محصولات هرکدام از این شرکت‌ها می‌پردازیم.

 Cisco در تجهیزات شبکه خانه هوشمند

شرکت سیسکو در دسامبر سال 1984 توسط لئونارد بوساک و سندی لرنر، دو دانشمندی که پیشگام مفهوم شبکه محلی (LAN) برای اتصال کامپیوترها از طریق سیستم روترها بودند، تأسیس گردید. این شرکت یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات شبکه و ارتباطات در دنیا می‌باشد. از فعالیت اصلی شرکت سیسکو می‌توان به طراحی، تولید و فروش سخت‌افزارهای شبکه، تجهیزات ارتباطاتی و ارتباطات راه دور و … اشاره کرد. معمولاً شرکت سیسکو تجهیزات تولیدی خود را با سه نام تجاری سیسکو، لینکسیس و ساینتیفیک به فروش می‌رساند.

این شرکت تلاش کرده است که برای خانه‌های هوشمند تجهیزات جدید باقابلیت‌های متنوعی را به وجود بیاورد. چراکه نصب و راه‌اندازی یک شبکه برای تجهیزات هوشمند نسبت به راه‌اندازی شبکه برای سیستم‌های کامپیوتری دارای تفاوت‌هایی می‌باشد.

در سیستم‌های کامپیوتری با استفاده از یک مسیریاب می‌توان تمام کامپیوترها را یا به‌صورت کابل و یا بی‌سیم به هم متصل کرد. در خانه‌های هوشمند این ارتباط بین دستگاه‌ها و سیستم مدیریت هوشمند از طریق مسیریاب مرکزی انجام می‌گیرد که با تمام مودم‌های یک ساختمان ارتباط برقرار می‌کند و هرکدام از این دستگاه‌ها با وصل شدن به این شبکه وظایف تعیین‌شده خود را انجام می‌دهند. سیسکو علاوه بر استانداردها یک سری قابلیت‌ها و پروتکل‌های انحصاری نیز برای تجهیزات خود به وجود آورده است.

 MikroTik در تجهیزات شبکه خانه هوشمند

شرکت میکروتیک در سال 1995 توسط دو دانشجوی دانشگاه MIT در آمریکا تأسیس شد. اولین محصول این شرکت سیستم‌عامل میکروتیک بود. مسیریاب میکروتیک به شما این امکان را می‌دهد که در کم‌ترین زمان ممکن بتوانید کلیه سرویس‌های شبکه را پیاده‌سازی نمایید. در مقایسه با دستگاه‌های دیگر، نصب و پیاده‌سازی این مسیریاب‌ها ساده و کم‌هزینه می‌باشند. پس به‌راحتی می‌توانید یک شبکه وایرلس و کابلی بسیار خوب داشته باشید و تمام دستگاه‌های خانه هوشمند این شبکه را کنترل نمایید. یکی از اهداف این شرکت، ارائه تجهیزاتی هم‌رده محصولات سیسکو باقیمتی بسیار پایین‌تر می‌باشد. در سال‌های اخیر میکروتیک جایگاه ویژه‌ای در شبکه‌های خانگی و سازمانی پیداکرده است.

تجهیزات شبکه خانه هوشمند

مقایسه سیسکو و میکروتیک:

همان‌طور که بیان شد، هر یک از تجهیزات تولیدی شرکت‌ها دارای مزایا و کاربردهای مختص خود می‌باشند؛ بنابراین بسته به شرایط و نیازها می‌توان از هرکدام از آن‌ها استفاده کرد. به‌عنوان‌مثال در مکان‌هایی که نیاز به راه‌اندازی یک شبکه کوچکی است می‌توان از میکروتیک استفاده کرد اما برای شبکه‌ای که پایداری آن‌یکی از فاکتورهای اساسی است و تمامی موارد مربوط به شبکه را شامل می‌شود حتماً باید از سیسکو استفاده شود.

صرف‌نظر از قیمت هرکدام از این تجهیزات، تفاوت عمده دیگری که میکروتیک با سیسکو دارد شامل سادگی کار و راه‌اندازی این دستگاه می‌باشد. به‌طوری‌که هر تازه‌کاری که با مفاهیم اصلی شبکه آشنایی داشته باشد می‌تواند باکمی تلاش در مورد راه‌اندازی سیستم خانه هوشمند به نتیجه دلخواهش برسد. درصورتی‌که راه‌اندازی دستگاه‌های سیسکو نیاز به تخصص دارد. در این‌گونه موارد انتخاب بیشتر مردم سادگی کار با دستگاه می‌باشد.

 Linksys در تجهیزات شبکه خانه هوشمند

لینکسیس در سال 1988 توسط یک زوج تایوانی Janie و Victor Tsao که به آمریکا مهاجرت کرده بودند تأسیس گردید. بعد از گذشت سال‌ها در سال 2003 این شرکت توسط سیسکو خریداری شد و پس از مدتی در سال 2013 به کمپانی Belkin فروخته شد. این کمپانی محصولات جدیدی تحت نام برند Linksys تولید کرد و نام این برند را زنده نگه داشت. برنامه این شرکت فروش تجهیزات سخت‌افزاری شبکه مانند انواع روترهای کابلی و بی‌سیم، دوربین‌ها، سوئیچ‌ها برای خانه‌ها وادارات کوچک می‌باشد.

باگذشت زمان به نظر می‌رسد که تولید مدل‌های مختلف دستگاه‌های ترکیبی وای فای، در حال گسترش است. کمپانی‌هایی همچون گوگل نیز وارد این عرضه‌شده‌اند و به همراه دستیار هوشمند خانگی خود یا Google Home، چند مدل WiFi را نیز عرضه نموده است.

کمپانی مشهور تولیدکننده مودم LinkSys نیز به‌تازگی دست به عرضه یک دستگاه ترکیبی وای فای زده است. این دستگاه با دستیارهای صوتی هوشمند خانگی همچون الکسای آمازون نیز هماهنگ شده است و دارای دو تا 3 قطعه اضافی می‌باشد که با قرار دادن آن‌ها در نقاط مختلف خانه می‌توان به امواج وای فای باقدرت یکسان، در تمامی نقاط خانه دست‌یافت. همچنین به همراه این دستگاه یک برنامه هوشمندی نیز عرضه‌شده است که روی گوشی هوشمند نصب می‌گردد و با آن می‌توان تمام دستگاه‌های متصل به اینترنت را کنترل کرد.

  ubiquit در تجهیزات خانه هوشمند

این شرکت که بیشتر بانام تجاری UBNT  در دنیای تجهیزات شبکه شناخته‌شده است، در سال 2005 و در کالیفرنیا فعالیت خود را آغاز نمود. محصولات این شرکت بیشتر شامل انواع رادیوها و آنتن‌های وایرلس، اکسس پوینت‌ها، سوئیچ و مسیریاب‌ها، تجهیزات اتوماسیون، دوربین‌های مداربسته و … می‌باشد.

تجهیزات این شرکت یک گزینه مناسب برای برقراری ارتباط‌های بی‌سیم و غیر بی‌سیم به‌منظور انتقال اینترنت، به اشتراک گذاشتن شبکه‌های داخلی و انتقال تصاویر دوربین‌های مداربسته می‌باشند.

تجهیزات شبکه خانه هوشمند

سخن آخر

در مورد تجهیزات شبکه و آشنایی با کاربرد آن در خانه هوشمند در مطالب بالا به نکات مهمی اشاره‌شده است. باز اگر در هر قسمتی از متن مشکلی داشتید تیم مجرب شرکت ما می‌تواند بهترین اطلاعات را در اختیار شما قرار دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *