سایه بان هوشمند

تمامی ما با سایبان و کابردهای آن آشنا هستیم؛ اما شاید سایبان هوشمند هنوز آن‌طور که باید برای همه شناخته شده نیست. اگر بخواهیم این وسیله را معرفی کنیم، در یک تعریف کلی می‌توان چنین عنوان کرد که در دنیای مدرن، سایبان هوشمند یکی از عوامل مهم در ساخت و ساز است.

همان‌طور که می‌دانید، یکی از مهم‌ترین مسائل امروزی، بهینه‌سازی مصرف انرژی است. برای کاهش مصرف انرژی روش‌های مختلفی وجود دارد. یکی از این روش‌ها استفاده از وسایل و تجهیزات هوشمند است. استفاده از این وسایل نه‌تنها موجب کاهش مصرف انرژی می‌شود، راحتی و آسایش افراد را نیز در پی خواهد داشت.

ما در این مطلب سعی داریم در مورد هوشمندسازی سایبان در فضای خانه صحبت کنیم. اگر مشتاق هستید تا در این مورد بیشتر بدانید، ما را تا پایان این مطلب همراهی کنید.

آشنایی با سایبان هوشمند و مزایای فوق العاده آن

سایبان هوشمند یکی از موارد ضروری و مفید برای هر خانه‌ای است. افراد با استفاده از این وسیله می‌توانند در شرایط آب و هوایی مختلف، از محیط و فضای‌سبز خانه خود لذت ببرند.

از مزایای این سایبان‌ها این است که این وسایل با سیستم کنترل از راه دور فعالیت می‌کنند. یعنی با اتصال سایبان به سیتم هوشمند خانه، می‌توان به راحتی از بیرون خانه، سایبان را کنترل کرد.

همچنین با هوشمندسازی سایبان، امکان باز و بسته شدن خودکار سایبان فراهم می‌شود. بدین ترتیب با افزایش نورخورشید یا دمای محیط داخل، سایبان به‌صورت خودکار باز خواهد شد و با کاهش دما به‌طور خودکار بسته می‌شود.

این سایبان‌ها می‌توانند به شکلی تنظیم شوند که در ساعات مشخص باز و یا بسته شوند. این ویژگی جذاب نیز یکی از مزایای هوشمندسازی سایبان‌هاست.

نحوه عملکرد سایبان‌های هوشمند

همان‌طور که از نامشان پیداست، این سایبان‌ها عملکردی هوشمندانه دارند و دارای قابلیت برنامه‌ریزی می‌باشند. برنامه‌ریزی سایبان‌های هوشمند باعث شده‌است که کار با آنها بسیار ساده‌ به نظر می‌رسد.

درواقع برای استفاده از این سایبان‌ها به هیچ سواد و توانایی خاصی نیاز نخواهید داشت. تمام عملکرد این سایبان‌ها به‌صورت کاملا اتوماتیک انجام می‌شود و افراد به راحتی می‌توانند از این وسیله استفاده کنند.

سنسورهای موجود در این وسیله، توانایی تشخیص آفتاب و سایه را دارند. طبق برنامه‌ای که برای آنها نوشته شده است، با روشن شدن هوا و اندازه‌گیری میزان تابش آفتاب، تصمیم می‌گیرند که باز شوند. همین اتفاق در زمانی که هوا رو به تاریکی می‌رود نیز اتفاق می‌افتد.

یعنی زمانی که نور آفتاب شدت خود را از دست می‌دهد و هوا رو به تاریکی می‌رود، با دستور سنسورها، سایبان به صورت کاملا اتوماتیک جمع می‌شود.

بیشتر بخوانید؛ انواع سنسورها در خانه هوشمند

کاربرد سایبان‌های هوشمند

یکی از کاربردهای سایبان هوشمند، استفاده آن در داخل منازل است. بدیهی است که استفاده از سایبان در خانه‌های بزرگ و ویلایی لازم و ضروری است. اما این سایبان‌ها در خانه‌های کوچک نیز بسیار توصیه می‌شوند.

در حیاط‌های کوچک برای اینکه تابش مستقیم آفتاب، سقف ماشین را خراب نکند، وجود یک سایبان ضروری است. یا برای جلوگیری از باد و باران، وجود یک سایبان می‌تواند آرامش‌خاطری برای افراد خانواده باشد. اما از طرف دیگر، ساکنین خانه برای استفاده بهینه از شرایط آب‌وهوایی نیاز به یک محیط باز دارند.

بنابراین استفاده از سایبان هوشمند باعث می‌شود تا در موقع نیاز با ایجاد سایه، آسایش ساکنین خانه تأمین شود و در مواقع دیگر سایبان جمع شود و افراد به راحتی از نور مستقیم خورشید بهره‌مند شوند.

یکی دیگر از امکانات سایبان هوشمند این است که در هنگام طوفان، سیستم با استفاده از سنسورهای باد از وجود طوفان اطلاع پیدا می‌کند. بنابراین اقدام به جمع آوری سایبان خواهد کرد تا از خطرات احتمالی جلوگیری نماید.

کاربرد این وسیله هوشمند مفید تنها به منازل ختم نمی‌شود. این سایبان‌ها در معابر و برای مغازه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ نیز بسیار مناسب می‌باشند. معمولاَ تمامی مغازه‌ها یک سایبان نصب می‌کنند تا مانع ورود آفتاب در ساعات مشخصی از روز شوند. استفاده از سایبان هوشمند در جلو مغازه‌ها بسیار سودمند است. زیرا به‌صورت اتوماتیک با تاریکی هوا جمع خواهد شد. این سایبان‌ها با توجه به سنسورها و برنامه‌نویسی دقیق که دارند، معابر را بیهوده اشغال نمی‌کنند و حتی وقت و توان مغازه‌داران نیز بیهوده تلف نخواهد شد.

این سایبان‌ها در مراکز تفریحی، توریستی، فضاهای تجاری مانند رستوران‌ها، فست‌فودها، هتل‌ها و … نیز بسیار پرکاربرد هستند.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و دغدغه کاهش مصرف انرژی، استفاده از سایبان هوشمند بسیار ضروری است. این وسیله نه‌تنها در مدیریت مصرف انرژی کمک شایانی خواهد کرد، بلکه رفاه افراد را نیز به دنبال خواهد داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هوشمندسازی منازل و بهینه‌سازی مصرف می‌توانید با ما در ارتباط باشید. ما در شرکت ساید با ارائه مشاوره و خدمات در زمینه هوشمندسازی خانه‌ در کنار شما هستیم تا لذت یک زندگی آسوده و آرام را تجربه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *