روشنایی هوشمند

ما انسان‌ها همواره به دنبال روشنایی هستیم. نور و روشنایی باعث می‌شود تا تمام پیرامون خود را به خوبی ببینیم و از خطرات و صدمات به دورباشیم. بنابراین هرچقدر این روشنایی راحت‌تر  حاصل شود، به همان اندازه برای ما لذت‌بخش خواهد بود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، روشنایی هوشمند در خانه‌ها، ویلاها، معابر و… بحث داغی است و طرفداران بسیاری دارد.

همان‌طور که می‌دانید، از زمان‌های قدیم انسان‌ها سعی داشتند تا خانه‌های خود را روشن نگاه دارند. وجود نور و روشنایی مخصوصا در شب، باعث می‌شود تا افراد به‌راحتی مسیر خود را بیابند. همچنین برای مقابله با ورود انسان‌ها یا حیوانات خطرناک به حریم خصوصی، روشنایی اهمیت ویژه‌ای داشت.

بنابراین با توجه به اهمیت فراوان روشنایی در زندگی همه ما انسان‌ها، سعی داریم تا در این مقاله در مورد مزایای روشنایی هوشمند صحبت کنیم. امیدواریم ما را تا پایان این مطلب همراهی نمایید.

روشنایی هوشمند و قابلیت‌های آن

ما تا به امروز با استفاده از کلیدهای مکانیکی، لامپ‌های خانه، ویلا، حیاط و هر جای دیگر را روشن می‌کردیم. این چراغ‌های روشن، جزو سیستم روشنایی خانه ما بودند. اما اگر این سیستم هوشمند شود، از روشنایی خانه و محیط کارمان بیشترین استفاده را خواهیم کرد.

درواقع روشنایی هوشمند قابلیت‌های فراوانی دارد. از جمله این قابلیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

1- کاهش چشم‌گیر مصرف انرژی

با استفاده از روشنایی هوشمند، مصرف انرژی به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. با توجه به آمارهای ارائه شده این سیستم تا 70 درصد مصرف انرژی را کاهش خواهد داد.

2- کنترل از راه دور چراغ‌های خانه

چنانچه بعد از ترک خانه متوجه می‌شوید که چراغ‌ها روشن مانده‌اند، می‌توانید از طریق تلفن همراه خود، چراغ‌ها را خاموش کنید.

3- تنظیم روشنایی در ساعات مختلف روز با توجه به نور موجود

با توجه به کدنویسی‌های انجام شده در سیستم هوشمند، زمان طلوع و غروب خورشید و ساعات مختلف روز به سیستم تعریف می‌شوند. بنابراین سیستم با توجه به نور طبیعی، روشنایی را به شکلی تنظیم می‌کند که محدوده آسایش افراد ایجاد شود.

4- نورپردازی‌های مختلف با توجه به شرایط اتاق (اتاق مطالعه، غذاخوری، کودک و …)

با استفاده از روشنایی هوشمند می‌توانید آب‌نماها، نورپردازی‌ها و اتاق‌های زیبایی داشته باشید. همچنین با تعریف اتاق مطالعه یا اتاق غذاخوری به سیستم، نور موردنیاز مطالعه یا نور موردنیاز برای غذا خوردن را دریافت خواهید کرد.

5- تنظیم سناریو برای سیستم روشنایی هوشمند، در زمان مسافرت

از زمان‌های دور افراد عادت داشتند تا در زمان مسافرت، چراغ‌های خانه را روشن بگذارند. زیرا فکر می‌کردند با این کار کسی متوجه عدم حضور آنها نمی‌شود. بنابراین امکان ورود غیرمجاز و سرقت به صفر می‌رسد.

اما امروزه با استفاده از روشنایی هوشمند، می‌توانید از راه دور چرا‌غ‌ها را روشن یا خاموش کنید. البته می‌توانید سناریویی به سیستم تعریف کنید که خودش در ساعات مشخص این عمل را انجام دهد.

البته در خانه‌هایی که به سیستم هوشمند متصل می‌باشند، سیستم امنیتی‌های مختلف دیگری مانند، دوربین، قفل هوشمند و … وجود دارد.

6- ایجاد نور مساعد برای گیاهان گلخانه‌ای با روشنایی هوشمند

با استفاده از روشنایی هوشمند دیگر نگران گلخانه‌های خود نباشید. با هوشمند سازی روشنایی گیاهان گلخانه‌ای نیز از نور موردنیاز خود بهره‌مند خواهند شد.

7- ایجاد نور مناسب در هنگام شب برای جذب پشه‌ها و حشرات موذی

معمولا در بسیاری از ویلاها یا خانه باغ‌ها، موجود پشه و حشرات موذی آزار دهنده است. اما اگر روشنایی ویلا به سیستم هوشمند متصل باشد، نور مخصوص و قرمزرنگی در هنگام شب ایجاد می‌شود. این نور کمرنگ هیچ اذیتی برای افراد نخواهد داشت؛ اما پشه‌ها را به خود جذب می‌کند. بنابراین افراد می‌توانند از خواب آرام و دل‌چسب خود لذت ببرند.

بیشتر بخوانید: نقش روشنایی هوشمند در بهبود و افزایش امنیت خانه

نقش روشنایی هوشمند در تأمین امنیت خانه

روشنایی علاوه بر اینکه باعث آرامش و راحتی افراد خانواده می‌شود، در حفظ امنیت آنها نیز نقش موثری دارد. درصورتی‌که روشنایی به سیستم هوشمند خانه متصل شود، همراه با سایر تجهیزات خانه، امنیت افراد را چند برابر می‌کند.

همراهی روشنایی با سنسور حرکتی باعث می‌شود تا در زمان مشاهده هر حرکت مشکوکی، سنسور اطلاع‌رسانی کند. در همین زمان چراغ هشدار در ورودی خانه روشن خواهد شد. بنابراین هر مهاجمی که قصد ورود به خانه را داشته، رسوا می‌شود.

مورد بعد این است که روشنایی می‌تواند همراه با حرکت در مسیر ایجاد شود. مثلا، اگر کودک یا سالمند یا هر فرد دیگری نصف شب مجبور به ترک اتاقش شود، با حرکت او، سنسورهای حرکتی فعال می‌شوند و چراغ‌ها در مسیر او روشن خواهند شد. بدین ترتیب افراد دیگر از تاریکی واهمه‌ای نخواهند داشت و دغدغه پیدا کردن کلید را نیز ندارند.

روشنایی هوشمند در معابر

روشنایی هوشمند در خیابان

علاوه بر ساختمان‌ها، معابر نیز به سیستم هوشمند نیازمند هستند. زیرا هوشمند سازی روشنایی معابر مزایای بسیاری برای آنها خواهد داشت. از جمله مزایای هوشمند سازی روشنایی در معابر می‌توان به نکات زیر اشاره کرد.

1- کاهش مصرف انرژی

2- استفاده از سنسورهای حرکتی

3- کم و زیاد کردن نور در هر فاز به صورت مستقل

4- تثبیت ولتاژ خط برق

5- تنظیم سطح روشنایی خیابان

6- زمان‌بندی روشن و خاموش کردن لامپ‌ها

7- جمع آوری داده‌ها از کنتورهای برق

8- ارتقاء آسان سیستم

9- فن‌آوری‌های هوشمند کنترل GSM، وای فای و…

با توجه به اینکه روشنایی در زندگی همه ما نقش اساسی دارد و همچنین با توجه به محدود بودن منابع انرژی، ضروری است تا به هوشمند سازی روشنایی فکر کنیم. بدین ترتیب علاوه بر کاهش هزینه‌های استفاده از برق، امنیت و راحتی خود را نیز تضمین خواهیم کرد.

اگر شما نیز به این موضوع فکر می‌کنید و دوست دارید از روشنایی هوشمند در خانه خود استفاده کنید، با ما تماس بگیرید. ما در شرکت خانه هوشمند ساید در کنار شما هستیم تا بهترین مشاوره‌ها را به شما ارائه دهیم.

همراه ما باشید تا از خدمات بی‌نظیر ما استفاده کنید. همچنین اگر نظر یا سوالی دارید، در زیر همین پست برای ما بنویسید. ما در اسرع وقت پاسخ‌گوی شما خواهیم بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *