سیستم اتوماسیون خانه

اتوماسیون خانه یا Smart Home یکی از مباحث روز دنیاست. همه ما به ‌خوبی با کلمه اتوماتیک و کاربرد این کلمه آشنا هستیم. وقتی صحبت از اتوماسیون به میان می‌آید، همه به خوبی متوجه می‌شویم که هر وسیله مجهز به این سیستم، به‌صورت خودکار وظیفه خود را انجام خواهد داد.

ما تا به امروز وسایل الکتریکی و یا خودروهای خود ران بسیاری را دیده‌ایم که بدون دخالت دست ما وظایف خود را به نحو احسن انجام می‌دهند؛ اما زمانی که صحبت از اتوماسیون خانه می‌شود، این عملکرد هیجان‌انگیزتر می‌شود. ما در این مطلب تصمیم داریم تا کمی بیشتر در خصوص اتوماسیون خانه و یا به‌ عبارت ساده‌تر از خانه هوشمند صحبت کنیم. اگر دوست دارید تا هیجان عملکرد اتوماسیون در این خانه‌ها را بدانید، ما را تا پایان این مطلب همراهی کنید.

بیشتر بخوانید؛ همه چیز درباره خانه ‌های هوشمند

اتوماسیون خانه و نحوه عملکرد آن

اتوماسیون خانه

در یک تعریف ساده، Smart Home یک فناوری به‌روز و درحال گسترش است. در این فناوری، با استفاده از یک سیستم مرکزی عملکرد وسایل خانگی کنترل می‌شود. همچنین با استفاده از یک سناریو، این عملکردها را می‌توان به زمان‌های معینی موکول کرد. بنابراین وسایل خانه بدون حضور افراد نیز روشن یا خاموش می‌شوند تا رفاه و آسودگی خیال افراد را ایجاد نمایند.

معمولاَ در خانه‌ها یا ساختمان‌های هوشمند، اتوماسیون یا به‌صورت متمرکز و برنامه‌پذیر و یا به‌صورت غیرمتمرکز و با حسگرها و کنترلرها اجرا می‌شود. این کنترل‌کننده‌های الکتریکی پیشرفته برای کنترل روشنایی، گرمایش، سرمایش و… مورداستفاده قرار می‌گیرند.

در حالت کلی هدف از اتوماسیون در خانه این است که تمامی سامانه الکتریکی و الکترونیکی و همچنین ابزارهای خانه به‌وسیله یک شبکه با یکدیگر در ارتباط باشند. بدین ترتیب می‌توان آنها را از یک رابطه مشترک کنترل کرد.

انجمن اتوماسیون خانگی HAA، در مورد اتوماسیون خانگی چنین بیان می‌کند: اتوماسیون خانه، فرایند یا سامانه‌ای با تجهیزات یا روش‌های مختلف است که باعث بهبودی سبک زندگی افراد می‌شود و همچنین خانه را به محلی راحت‌تر، امن‌تر و پربازده‌تر تبدیل می‌نماید.

بیشتر بخوانید؛ سیستم سرمایش و گرمایش در خانه هوشمند

اتوماسیون خانگی و ارتباط آن با مصرف انرژی

یکی از مزیت‌های اتوماسیون، صرفه‌جویی در مصرف انرژی است. اتوماسیون خانگی با کاهش زمان عملکرد دستگاه‌ها، محدود نمودن زمان روشن بودن‌شان و همچنین کاهش نیاز افراد به استفاده از دستگاه‌ها باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی خواهد شد.

بنابراین افرادی که به صرفه‌جویی در مصرف انرژی فکر می‌کنند، باید یک خانه هوشمند داشته باشند و تمامی لوازم و تجهیزات مورداستفاده آنها از بازدهی بالایی برخوردار باشند.

مزیت‌های Smart Home

در مورد هوشمند سازی و مجهز کردن خانه به اتوماسیون، مزیت‌های بسیاری را عنوان می‌کنند. همان‌طور که قبلاَ نیز اشاره شد، بزرگ‌ترین مزیت این فناوری، کاهش مصرف انرژی است؛ اما مزیت‌های دیگر آن شامل موارد زیر می‌باشد.

1-    اتوماسیون خانه می‌تواند به سادگی و راحتی زندگی افراد کمک کند. این راحتی شامل امنیت خانه و آسودگی خیال افراد می‌باشد.

2-    این فناوری می‌تواند زمینه‌ساز دسترسی سریع افراد به امکانات منزل‌شان باشد.

3-    افراد می‌توانند با استفاده از این فناوری، محیط را مطابق با میل خود شخصی سازی کنند.

4-    با این سامانه نگهداری و تعمیر وسایل به‌صورت فعال و پیش از وقوع انجام خواهد گرفت.

5-    نصب ساده و همچنین افزودن ابزارهای جدید از امکانات دیگر این سیستم است.

و…

بیشتر بخوانید؛ ترکیدگی لوله در خانه هوشمند

کاربردهای اتوماسیون خانگی

سیستم اتوماسیون روشنایی در خانه های هوشمند

اتوماسیون در خانه کاربردهای متنوعی دارد. ساده‌ترین کاربرد آن را می‌توان در کنترل روشنایی خانه مشاهده کرد. یعنی افراد می‌توانند از راه دور چراغ‌های خانه خود را روشن و خاموش کنند، دمای خانه خود را تنظیم کنند، امنیت خانه خود را رصد کنند و…

در این سیستم یک کنترلر مرکزی وجود دارد که تمامی لوازم خانه به آن متصل هستند. افراد می‌توانند از طریق اینترنت به این کنترلر متصل شوند. برای اتصال به این کنترلر یک گوشی تلفن هوشمند کافی است. بنابراین حتما لازم نیست که با استفاده از رایانه شخصی وسایل خانه را کنترل کنید.

یکی از مهم‌ترین و شگفت‌انگیزترین کاربردهای اتوماسیون، کمک این سامانه به افراد سالمند و ناتوان است. این سیستم به این افراد کمک می‌کند تا با امنیت و آسایش در خانه خود بمانند و همچنین زندگی مستقلی داشته باشند.

روش کار بدین‌صورت است که با استفاده از دوربین‌های امنیتی و سنسورهای مختلف، وضعیت این افراد از راه دور قابل‌کنترل است. همچنین یکی از پروژه‌های هیجان‌انگیز در این فناوری این است که حتی فشارخون افراد از راه دور رصد می‌شود. بنابراین افراد سالمند و بیمار بدون حضور در یک مرکز پزشکی، از راه دور مراقبت خواهند شد.

بنابراین اگر قرار باشد تا کاربردهای اتوماسیون در یک خانه را بخش‌بندی کنیم. کاربردهای این سیستم شامل موارد زیر می‌باشد.

1-حفظ امنیت خانه

2-تنظیم دمای خانه

3-تنظیم روشنایی خانه

4-تهویه و دمای مطبوع خانه

5-نگهداری و حفاظت از تجهیزات خانه

بیشتر بخوانید؛ دوربین‌های امنیتی در خانه هوشمند

اجزای اتوماسیون در خانه هوشمند

اتوماسیون از اجزاء مختلفی تشکیل می‌شود. این اجزا در هر خانه با توجه به نوع برند متفاوت خواهد بود. در این خانه‌ها پروتکل‌های ارتباطی بی‌سیم و به دنبال آن برندهای مختص به آنها وجود دارد.

معمولاَ در اتوماسیون خانه‌ها از پروتکل‌های ارتباطی مانند؛ KNX، Zwave، Zigbee و اترنت استفاده می‌شود. معماری این شبکه‌ها به‌صورت Client-Server می‌باشد و به‌طور کلی اکثر خانه‌های مجهز به اتوماسیون دارای

مرکز کنترل Home Center

ماژول‌ها Modules

سنسور Sensor می‌باشد.

بیشتر بخوانید، انواع سنسورها در خانه هوشمند

با توجه به اینکه این فناوری به‌روز و در حال توسعه است. هر روزه با شگفتی‌های جدیدتری روبرو خواهید شد. ما در شرکت خانه هوشمند ساید، سعی داریم تا با توجه به علم روز دنیا، اتوماسیون خانه را به شما نشان دهیم. برای هرگونه مشاوره با ما تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *