سیستم تهویه مطبوع هوشمند

ساختمان‌ها به شکل اداری و مسکونی مکان‌هایی هستند که ما در طول روز بیشترین زمان خود را در آن‌ها سپری می‌کنیم؛ بنابراین امروزه در بحث ساختمان‌سازی ایجاد شرایط مطلوب زیست‌محیطی برای ساکنین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های این شرایط زیست‌محیطی فراهم آوری هوای مطلوب می‌باشد. چراکه وجود هوای تازه و سالم با دمای مناسب بر سلامت افراد تأثیر گذاشته و می‌تواند یک زندگی سالم برای آن‌ها به ارمغان آورد؛ بنابراین در این میان سیستم‌های تهویه هوای هوشمند می‌توانند نقش بسزایی را ایفا کنند.

از مهم‌ترین وظایف این سیستم‌ها می‌توان به کنترل شرایط محیطی ساختمان مانند دما، رطوبت، میزان گرمایش و سرمایش فصلی، سرعت وزش هوا، زدودن گردوغبار، میزان آلایندگی‌های موجود در هوا و کنترل هوای تازه به نسبت افراد حاضر اشاره کرد.

راه‌اندازی سیستم تهویه مطبوع هوشمند در کنار فراهم آوری شرایط محیطی سالم، نیاز به کنترل مداوم توسط افراد را نیز کاهش می‌دهد. چراکه تنها با یک‌بار تنظیم اولیه دقیق می‌توان به‌طور خودکار در تمامی فصول و شرایط دمایی به هوای مطلوب دسترسی پیدا کرد.

در ادامه بخوانید؛ سنسور های هوشمند

سیستم تهویه هوای مطبوع هوشمند چیست؟

سیستم تهویه هوای مطبوع هوشمند همان سیستم تهویه هوای معمولی موجود در ساختمان‌ها است که چندین سنسور هوشمند به آن اعمال‌شده است. با افزودن این موارد عملکرد سیستم بالا رفته و کارایی بهتری از خود نشان می‌دهد که نتیجه آن افزایش رفاه هرچه بیشتر ساکنین خواهد بود.

این سیستم را می‌توان به‌طور مستقیم یا از راه دور توسط گوشی هوشمند کنترل کرده و برای روزها و زمان‌های خاصی تنظیم نمود. در کنار آن ازآنجایی‌که این سیستم‌ها دارای سنسورهای مختلفی هستند، خودشان به‌طور هوشمندانه دمای محیط را تنظیم کرده و از هدر رفت انرژی جلوگیری می‌کنند.

لازم به ذکر است که سیستم‌های تهویه هوای هوشمند به دودسته اصلی تهویه مستقل و مرکزی تقسیم‌بندی می‌شوند.

 در دسته سیستم‌های تهویه مرکزی انواع چیلرها و برج‌های خنک‌کننده و در دسته سیستم‌های تهویه مستقل، کولرهای آبی و گازی، مینی چیلرها و داک اسپلیت­ها قرار می‌گیرند. در حال حاضر اسپلیت یکی از پرطرفدارترین نوع این سیستم‌ها می‌باشد که با استفاده از آن می‌توان دمای هر بخش از ساختمان را به‌صورت مجزا کنترل کرد.

سیستم تهویه مطبوع هوشمند چگونه کار می‌کند؟

سیستم تهویه خانه های هوشمند

هدف از ساخت سیستم‌های تهویه هوشمند، کنترل کیفیت هوای ساختمان در شرایط مختلف فصلی و جوی است. این کار علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف انرژی و افزایش بازدهی سیستم، آرامش و آسایش ساکنین را به همراه دارد.

این سیستم از طریق سنسورها شرایط محیطی را دریافت کرده و اقدام به کنترل آن می‌نماید. ازجمله این سنسورها می‌توان به سنسورهای دمایی، سنسورهای آلایندگی و سنسورهای روشنایی اشاره کرد. این سیستم دارای فن‌هایی است که به‌صورت خودکار و متناسب با شرایط محیط شروع به کارکرده و سرعت آن‌ها کم‌وزیاد می‌شوند؛ بنابراین با این کار هوای نامطبوع از محیط تخلیه‌شده و هوای تازه جایگزین آن می‌شود.

 برای تنظیم ابتدایی سنسورها کافی است اطلاعات لازم را به آن‌ها وارد کرده و ذخیره نماییم. پس‌ازآن، دستگاه به‌صورت هوشمند اطلاعات دریافتی از محیط را با شرایط ثبت‌شده مقایسه کرده و در صورت لزوم اقدام می‌نماید.

با چه اجزایی می‌توان سیستم تهویه معمولی را هوشمند سازی کرد؟

· نگه‌دارنده‌ هوا و کمپرسور بهینه‌شده

کمپرسور دستگاهی است که برای فشرده‌سازی گاز یا مایعات استفاده می‌شود. نگه‌دارنده هوا قطعه‌ای است که این هوای فشرده‌شده را روی کویل­های سرد و گرم می‌دمد. آنچه مسلم است این است که با شروع به کار این دو سیستم، بار انرژی مصرفی تهویه کاهش پیدا می‌کند. از طرف دیگر به علت بهینه شدن این قطعات، تنها در زمان موردنیاز شروع به کارکرده و صرفه‌جویی زیادی به همراه داند.

· سنسور تهویه کننده

این سنسور به کمک هوش مصنوعی اطلاعات دریافتی از محیط را بررسی می‌کند و برحسب نیاز، هوای تازه را به محل موردنظر ارسال می‌نماید. با نصب این سنسور کارای سیستم تهویه به صد در صد خواهد رسید.

ترموستات هوشمند

ترموستات‌ها وسیله‌ای هستند که به‌طورمعمول تنها دما را اندازه گرفته و برحسب آن عمل می‌کنند؛ اما یک ترموستات هوشمند علاوه بر دما می‌تواند میزان رطوبت، حضور افراد و دیگر مقادیر را نیز اندازه‌گیری نماید. گاهی گرمای یک اتاق می‌تواند از علل دیگری مثل رطوبت باشد. در این‌گونه موارد ترموستات هوشمند می‌تواند تصمیم‌های بهتری بگیرد. لازم به ذکر است که ترموستات هوشمند می‌تواند هشدارهای لازم مربوط به طراحی نادرست و یا فیلترهای معیوب را هم گزارش دهد.

چه سیستم‌های تهویه‌ای را می‌توان هوشمند سازی کرد؟

سیستم های تهویه در خانه هوشمند

با توجه به رشد سریع فناوری و دیگر تجهیزات مربوط به هوشمند سازی منزل، می‌توان گفت که هر وسیله برقی امکان هوشمند شدن را دارا است. در این میان سیستم تهویه هوا هم از این قضیه مستثنا نیست؛ یعنی با قطعات نام‌برده شده در بالا می‌توان هوشمندی را به این سیستم اعمال نمود. هوشمند سازی با استفاده از این قطعات ارتباطی به برند و سایز سیستم تهویه ندارد. پس اگر بخواهیم سیستم‌های تهویه‌ای را ازلحاظ سایز و کارکرد دسته‌بندی نماییم به عناوین زیر خواهیم رسید.

1- کولرهای دستی: یکی از ویژگی‌های این کولرها اندازه قابل‌توجه و قابلیت حمل آن‌ها می‌باشد. به صورتی که بدون نیاز به کانال‌کشی می‌توان به‌راحتی آن‌ها را جابجا کرده و استفاده نمود. در کنار این مزیت باید یادآور شویم که این سیستم‌ها کارایی بسیار پایینی دارند.

2- کولرهای آبی: این کولرها نسبت به مدل دستی اندازه بزرگ‌تری دارند. ازاین‌رو آن‌ها را در یک مکان خاص ثابت کرده و از طریق کانال‌کشی سرمای موردنظر را به اتاق‌ها هدایت می‌کنند. این کولرها نیز با توجه به نوع طراحی و ساخت کارکرد بهینه‌ای از خود نشان نمی‌دهند؛ اما هوشمند سازی این کولرها می‌تواند تا میزان زیادی از هدر رفت انرژی جلوگیری کرده و رضایت مصرف‌کنندگان را جلب نمایند.

3- چیلرها، اسپلیت­ها و هواسازها: این سیستم‌ها نسبت به دو مورد ذکرشده قبلی به‌روزتر و کارآمدتر هستند؛ اما در کنار آن، میزان مصرف انرژی بسیار بالایی دارند. تنها راه صرفه‌جویی در مصرف انرژی و دستیابی به کارایی بالاتر، هوشمند سازی این دستگاه‌ها می‌باشد. همچنین مشکلی که در اسپلیت­ها وجود دارد این است که مدیریت دما در این دستگاه‌ها کار طاقت‌فرسایی است. چراکه با روشن بودن آن سرمای زیاد به محیط اعمال می‌شود و با خاموش بودن آن گرمای محیط غیرقابل‌تحمل می‌شود. در هوشمند سازی این دستگاه‌ها با استفاده از ترموستات، دستگاه به‌طور خودکار و با دمای محیط روشن و خاموش شده و این مشکل حل می‌شود.

معیارهای انتخاب تهویه هوشمند

برای انتخاب سیستم تهویه هوای هوشمند می‌توان معیارهای متعددی را بیان نمود. آنچه ما در زیر بیان می‌کنیم بخشی از مهم‌ترین آن‌ها می‌باشد که با مدنظر قرار دادن آن‌ها می‌توانید به بالاترین کارایی دست‌یابید.

·       میزان بودجه مدنظر

·       محل قرارگیری ساختمان

·       میزان دما، رطوبت، تابش آفتاب و عوامل بیرونی تأثیرگذار

·       میزان حرارت ناشی از لامپ‌ها، وسایل برقی و دیگر عوامل درونی تأثیرگذار

·       بررسی امکان ادغام آن با تجهیزات و سیستم‌های گرمایشی، سرمایشی جدید

·       قابلیت ساختمان در ذخیره انرژی خورشیدی

·       بررسی امکان نصب دستگاه‌های تهویه سایز کوچک‌تر به جهت پیش‌گرمایش و سرمایش

مزایای سیستم تهویه هوشمند

مزایای سیستم تهویه هوشمند

همان‌طور که بیان شد سیستم‌های تهویه هوای معمولی کاستی‌هایی به همراه دارند که در سیستم‌های هوشمند این موارد برطرف شده است. ازجمله این موارد می‌توان به تعمیر، تعویض، سرویس کردن و صرف هزینه‌های انرژی بالا اشاره کرد. اگر بخواهیم به مزایای سیستم‌های تهویه هوشمند به‌طور مختصر اشاره‌ای داشته باشیم، می‌توانیم موارد زیر را بیان نماییم.

· آسایش و رفاه

آسایش و رفاه اولین موردی است که سیستم تهویه هوشمند به ساکنین یک مجتمع به ارمغان می‌آورد. با پیشرفت تکنولوژی سیستم‌های تهویه کنترل دار به بازار عرضه شدند که به‌راحتی توسط کنترل مدیریت می‌شدند؛ اما ظهور سیستم‌های هوشمند این راحتی را دوچندان کرده است. چراکه این بار بجای کنترل می‌توان از طریق گوشی هوشمند به مدیریت این سیستم پرداخت. علاوه بر این، این سیستم‌ها قدرت یادگیری دارند و می‌توانند دمای مدنظر شمارا به خاطر سپرده و به‌صورت خودکار دمای اتاق و خانه را به همان اندازه تنظیم نمایند.

· کنترل از راه دور

سیستم تهویه هوای هوشمند قابل اتصال به اینترنت است. این اتصال، مدیریت ما را از هر مکانی و در هر شرایطی امکان‌پذیر می‌کند. به‌عنوان‌مثال اگر پس از ترک محل خود از خاموش بودن سیستم خود اطمینان نداشته باشید، به‌راحتی می‌توانید با گوشی هوشمند خود آن را خاموش نمایید. یا در روزهای سخت زمستانی قبل از رسیدن به محل موردنظر می‌توانید سیستم را روشن کرده و از گرمای متعادل محیط بهره‌مند شوید.

· صرفه‌جویی در مصرف انرژی

ازآنجایی‌که این سیستم همه‌ سنسورهای لازم به جهت درک شرایط محیطی را به همراه دارد. این سنسورها به‌طور مداوم تنظیمات ثبت‌شده را با وضعیت موجود تطبیق داده و در صورت لزوم اقدامات لازم را انجام می‌دهند. پس همین کار باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی شده و در کنار آن از بار مالی مصرف می‌کاهد.

· صرفه‌جویی در هزینه‌های نگهداری و تعمیرات

مسلماً، نمی‌توانیم تنها به‌صرفه جویی مصرف انرژی اکتفا کنیم. چون‌که این سیستم‌ها علاوه بر هزینه‌های مصرفی، هزینه‌های نگهداری و تعمیرات را به همراه دارند. در سیستم‌های سنتی خرابی به‌یک‌باره اتفاق می‌افتد که مشکلات و هزینه‌های ناشی از آن بسیار زیاد است؛ اما در سیستم تهویه هوشمند، سنسورها زمان مناسب تعویض فیلترها و مشکلات سیستمی را به شما یادآور می‌شوند که با رسیدگی به‌موقع، سیستم به تعمیر احتیاج پیدا نمی‌کند. همین امر باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های نگهداری و تعمیرات خواهد شد.

سخن آخر

در انتها این نکته را یادآور می‌شویم که تهیه یک سیستم تهویه هوای هوشمند می‌تواند بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر از صرف هزینه جهت نگهداری و تعمیر سیستم‌های قدیمی و سنتی باشد. پس می‌توانید با دیدن محصولات ما در سایتمان از این سیستم بهره‌مند شوید. در مورد هر یک از سیستم‌ها هم اطلاعاتی می‌خواهید کسب کنید، کافی است به ما زنگ بزنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *